Dôležitosť vápnika pre ženy a dôsledky jeho nedostatku 05. 02. 2016

Vápnik je základnou stavebnou zložkou kostí. Ako minerálny prvok sa vyskytuje v kostiach, zuboch, je súčasťou membrány buniek tela a ovplyvňuje mnohé metabolické procesy. Je nevyhnutný pre mnohé dôležité deje v organizme ako prácu srdca, činnosť nervov a svalov, či zrážanie krvi. Telo si najviac vápnika uloží do zásob v období detstva a dospievania, najneskôr v 25. – 35. roku života. Je preto najideálnejšie pravidelne dopĺňať  vápnik práve v tomto období.

 

 

Koľko vápnika je potrebné denne prijať?

Denná odporúčaná dávka vápnika je závislá od veku, pohlavia a zvýšených nárokov organizmu (či už je to tehotenstvo, dojčenie, menopauza alebo zlomenina).

Deti: denná dávka od 400 – 1200 mg Ca

Dospievajúca mládež: denná dávka od 1200 – 1500 mg Ca

Dospelí: denná dávka od 1000 – 1500 mg Ca

 

Prečo ženy potrebujú viac vápnika ako muži?

V živote ženy prichádzajú obdobia, ktoré kladú na jej organizmus zvýšené nároky. Po 40. roku života ženy strácajú niektoré minerály, predovšetkým však vápnik. Jednak býva málo vápnika v potrave, jednak sa neaktivuje vplyvom nedostatku estrogénov (vaječníky prestávajú pracovať, čím sa znižuje tvorba hormónu estrogénu) a porúch žliaz s vnútorným vylučovaním. Výsledkom toho je osteoporóza.


Menštruácia

V poslednom týždni pred menštruáciou majú ženy tiež zvýšenú potrebu vápnika. Jeho nedostatok spôsobuje nervové napätie a podráždenosť. S príchodom menštruácie potreba vápnika vzrastá a jeho nedostatok zapríčiňuje menštruačné ťažkosti. Pred menštruáciou je preto  vhodné užívať vápnik a horčík a súčasne piť mlieko alebo užívať rybí tuk, aby sa vápnik vstrebal.


Tehotenstvo a dojčenie


Ďalším obdobím je napríklad tehotenstvo a dojčenie. V tomto období prestáva byť pre ženu bežná denná dávka vápnika postačujúca. Dieťa totiž pre svoj rast a vývoj potrebuje vitamíny a minerály, ktoré si odoberá od matky cez placentu alebo materské mlieko. Vápnik je tak nevyhnutný pre správnu stavbu kostry rastúceho plodu a jeho potreba s pokročilým tehotenstvom stúpa. Žena by preto v tomto období mala denný prísun vápnika zvýšiť. Dostatočné množstvo vápnika poskytne úľavu od kŕčov v dolných končatinách, ktoré sa počas tehotenstva môžu objaviť.


Menopauza

Podobne je tomu aj obdobie menopauzy. V tele ženy nastanú veľké hormonálne zmeny. Následkom straty ženských hormónov ubúda vo veľkej miere vápnik z kostí, u niektorých sa doslova až vyplavuje z kostí. Je dôležité aby ženy pred nástupom menopauzy užívali vápnik v kombinácii: vápnik a vitamíny K2 a D3 na denne báze. Vďaka týmto vitamínom sa vápnik dostane presne tam kde je potrebné – do kostí. Predídu tak vzniku osteoporózy, prípadne oddialia či zmiernia jej následky. Zvýšená dávka je potrebná i pre užívateľky hormonálnej antikoncepcie a dámy v klimaktériu.

 

Vstrebávanie vápnika

Prijímanie vápnika samo o sebe nestačí, keďže telo ho nedokáže správne zužitkovať. Spolu s vápnikom sa preto odporúča užívať aj horčík, vitamíny skupiny D – vitamín D2, D3 a K2. Dôležité je rozdeliť si denný prísun vápnika do viacerých porcií, kedy z neho dokáže telo vyťažiť viac, ako keby sme ho prijali v jednej dávke.

 

Zdroje vápnika

Najvýznamnejším zdrojom vápnika je mlieko a mliečne výrobky. Vápnik tiež obsahujú rastlinné zdroje ako mak, lieskovce, vlašské orechy, či sója a niektoré minerálne vody. Vyše 50% Ca dokáže telo zužitkovať zo zeleniny ako je karfiol, brokolica, kel, ružičkový kel, hlávková kapusta, čínska kapusta, kvaka, žerucha, kaleráb,...

 

Vyskúšajte náš Micelárny kazeín

-      je fortifikovaný vitamínom D a horčíkom

-      1 dávka/30 g = 753 mg Ca, 5,04 mg vitamínu D a 375 mg Mg

-      2 dávky zabezpečia odporúčaný denný príjem Ca

 

Vedeli ste, že?

  • 100 g maku obsahuje až 122% jeho odporúčanej dennej dávky
  • CHIA semienka obsahujú 5-násobne viac vápnika v porovnaní s mliekom.

 

Čo by sme mali z jedálnička vylúčiť?

  • potraviny s vysokým obsahom fosforu a vlákniny,
  • nadmernú konzumáciu  kofeínových, kolových nápojov,
  • tavené syry radšej vymeniť za tvrdé, mäkké nevyzreté, či tvarohové nátierky,
  • eliminovať fajčenie a pitie alkoholu.

 Ing. Zuzana Chovancová                                                  

Výživový poradca

                                                                                                 

vaše benefityBenefity

Benefity

Výroba výživových doplnkov spĺňa najprísnejšie európske smernice - systém riadenia kvality podľa STN EN ISO 22000:2005 a kontrolný systém HACCP. Pri nákupe výrobkov v našom e-shope poskytujeme zákazníkom vernostné body, dopravu zadarmo nad 100 EUR a rýchle dodanie, nakoľko sme priamo výrobcom produktov.

poskytujeme kvalitné a pohotové odborné poradenstvo pre našich zákazníkov

Odborné poradenstvo

Našim produktom rozumieme a preto vám vieme ponúknuť odborné informácie a poradenstvo v článkoch, recenziách a videách. Samozrejme vám radi odpovieme na vaše otázky spojené s užívaním našich výživových doplnkov tak, aby ste boli maximálne spokojní.

Kompava Sponzoring

Naše výživové doplnky používajú profesionálni aj hobby športovci z rôznych športových odvetví, sú s nimi maximálne spokojní a dôverujú im. Sponzorujeme nielen samostatných športovcov - či už z kulturistiky, silového trojboja, triatlonu, cyklistiky, volejbalu, vodných športov, ale aj futbalový klub FK Senica.