Karnitín a chudnutie? Ideálny spaľovač tukov 26. 02. 2015

Výživový doplnok na chudnutie Karnitín je prírodná aminokyselina na chudnutie (živina), ktorej hlavný význam spočíva v transporte mastných kyselín (tukov) do miest, kde sa môžu účinne spaľovať (mitochondrie) - funguje teda ako efektívny spaľovač tukov.

Mitochondrie sú energetické centrá bunky, v ktorých vzniká energia pre svalovú prácu(kontrakciu). Čím väčšie množstvo tukov sa dostáva do mitochondrie, tým väčšie množstvo energie sa v nej vyprodukuje. A práve aminokyselina karnitín podporuje transport tukov do mitochondrií, kde sa účinne spaľujú. Jednoducho povedané, karnitín je lopatou, pomocou ktorej organizmus prikladá palivo (tuk) do kotla (mitochondrie). Pri nedostatku karnitínu sa tuky nespaľujú a poškodzujú svojou prítomnosťou bunku. 

Obr.1: Transport vyššej karboxylovej kyseliny do mitochondrie

Tuky prijaté z potravy sa v organizme štiepia účinkom tráviacich enzýmov na vyššie karboxylové kyseliny a glycerol. Tie sú krvou transportované do pečene. Vyššie karboxylové kyseliny (VKK) sa z pečene dostávajú do mitochondrie. Mitochondria je zložená z dvoch membrán. Vonkajšia membrána je priepustná pre viaceré zlúčeniny, zatiaľ čo vnútorná len pre niektoré. Aby mohla VKK vstúpiť do mitochondrie, je potrebné, aby došlo k jej aktivácií (VKK+HS-CoA=acyl-CoA). Takto aktivovaná VKK sa dostáva cez prvú - vonkajšiu membránu do mitochondrie (do priestoru medzi membránami). Aby mohla aktivovaná VKK prejsť aj cez druhú - vnútornú membránu mitochondrie a splniť svoju úlohu (tvorba energie), je potrebný práve karnitín. Ten v tomto prípade slúži ako auto, ktoré prevezie aktivovanú formu VKK cez druhú - vnútornú membránu mitochondrie na miesto jej využitia (do vnútra mitochondrie). Tu dochádza k tvorbe energie - spaľovaniu tukov.

Doplnok výživy na chudnutie L-karnitín sa prirodzene vytvára v organizme a súčasne je prijímaný potravou takže nemá pre telo negatívny dopad. Najväčšie množstvo karnitínu sa nachádza v mäse, z ktorého bol aj pôvodne izolovaný (mäso latinsky - carnis).

Obsah karnitínu v potravinách:

Typ potraviny

Obsah v mg/100 g potraviny

Ovčie mäso

210,0

Jahňacie mäso

78,0

Hovädzie mäso

64,0

Kuracie mäso

7,5

Kuracia pečeň

0,6

Jahňacia pečeň

2,6

Kvasnice

2,4

Kravské mlieko

2,0

Pšeničné klíčky

1,0

Chlieb

0,2

Karfiol

0,1

Zdroj: Fořt, P.: Obezitě odzvoněno. Praha: Euromedia Group, k.s - Ikar, 2001.

Ako sme už spomínali, karnitín sa prirodzene v malých množstvách vytvára v organizme. Na tvorbu karnitínu potrebuje organizmus dostatočné množstvo aminokyselín (lyzín a metionín), vitamínov (B3, B6, B12, C) a stopových prvkov (železo). Karnitín prijímaný potravou sa vstrebáva prakticky úplne.

Prínos L-karnitínu pre spaľovanie tukov a pre organizmus

  • premena tukov na energiu (účinné spaľovanie tukov) - viaceré vedecké štúdie potvrdzujú, že karnitín pomáha pri efektívnom spaľovaní podkožného tuku, znižuje hladinu zlého (LDL) cholesterolu a chráni pečeň pred cirhózou,
  • zvýšená pohyblivosť spermií - karnitín účinne zvyšuje pohyblivosť a funkčnosť spermií,
  • urýchlenie regenerácie svalov - podávanie karnitínu účinne znižuje tzv. svalový únavový syndróm (DOMS),
  • podpora výkonu - dlhodobo pracujúce svaly (vytrvalostné športy) získavajú energiu výlučne z tukov, a teda nemôžu bez karnitínu pracovať,
  • ochrana srdcového svalu - karnitín chráni srdcový sval pred preťažením a taktiež môže byť nápomocný pri poruchách srdcového rytmu.

Medzi najčastejšie príznaky nedostatku kartnitínu patrí:

  • únava
  • priberanie na hmotnosti
  • veľmi náročné a pomalé chudnutie aj napriek vysokému energetickému výdaju
  • poruchy štítnej žľazy
  • poruchy obličiek
  • poruchy rastu u detí
  • svalová slabosť a únava
  • oslabenie imunitného systému

Užívanie a dávkovanie Karnitínu

Najlepšie výsledky pri redukcií podkožného tuku možno dosiahnuť pri použití na lačno, v spojení s fyzickou aktivitou. Vhodné je Karnitín dávkovať spolu s jedlom a pred tréningom. Po 20:00 hod. už jeho podávanie nie je vhodné, pretože môže narušiť zaspávanie.

Odporúčané množstvo je od 1000 do 1500 mg/deň. Vegetariáni a športovci môže dávkovanie mierne zvýšiť až do 3500 mg/deň.

Chcete vyskúšať najbežnejší spaľovač tukov Kartnitín?


Diskusia

Referencie a články

Na nás sa môžete spoľahnúť. Kompave môžete veriť.

Benefity

Výroba výživových doplnkov spĺňa najprísnejšie európske smernice - systém riadenia kvality podľa STN EN ISO 22000:2005 a kontrolný systém HACCP. Pri nákupe výrobkov v našom e-shope poskytujeme zákazníkom vernostné body, dopravu zadarmo nad 100 EUR a rýchle dodanie, nakoľko sme priamo výrobcom produktov.

Poskytujeme kvalitné a pohotové odborné poradenstvo pre našich zákazníkov

Odborné poradenstvo

Našim produktom rozumieme a preto vám vieme ponúknuť odborné informácie a poradenstvo v článkoch, recenziách a videách. Samozrejme vám radi odpovieme na vaše otázky spojené s užívaním našich výživových doplnkov tak, aby ste boli maximálne spokojní.

Naši úspešní športovci a tváre Kompavy.

Kompava Sponzoring

Naše výživové doplnky používajú profesionálni aj hobby športovci z rôznych športových odvetví, sú s nimi maximálne spokojní a dôverujú im. Sponzorujeme nielen samostatných športovcov - či už z kulturistiky, silového trojboja, triatlonu, cyklistiky, volejbalu, vodných športov, ale aj futbalový klub FK Senica.