Sacharidy a posilňovanie 26. 02. 2015

Sacharidom sa zväčša nevenuje toľko pozornosti ako bielkovinám a tukom. V literatúre ich nájdeme pod názvom cukry či uhlohydráty.Sú to zlúčeniny.ktoré podľa počtu základných jednotiek rozdeľujeme na monosacharidy/zložené z jednej molekuly cukru/,oligosacharidy/zložené z dvoch až desiatich molekúl monosacharidov/ a polysacharidy/tvorí ich desať a viac molekúl monosacharidov/.Takéto delenie podľa štruktúry je v praxi mimoriadne dôležité.Pri poznaní toho,ktorý sacharidoavý zdroj pozostáva z monosacharidov resp.z polysacharidov,môžeme citlivo reagovať na potreby nášho tela. V bežnej praxi často dochádza k tomu,že telu ponúkame v nesprávny čas nesprávny sacharidový zdroj.

Monosacharidy sú označované za látky s vysokým glykemickým indexom,čé je údaj o tom,ako rýchlo sa po konzumácii zvýši hladina cukru v krvi. Najznámejším monosacharidom je glukóza,fruktóza galaktóza.Konzumáciou týchto sacharidov telo dostáva okamžitý zdroj energie.Nadbytok týchto látok sa premieňa na tuky.

Oligosacharidy majú reťazce tvorené viacerými molekulami monosacharidov,preto nepredstavujú okamžitý zdroj energie,zároveň však čas,ktorý je potrebný na ich metabolizmus,je výrazne kratší ako čas potrebný na metabolizovanie polysacharidov. Najznámejším oligosacharidom je maltodextrín.

Najdlhší interval medzi príjmom zdroja a samotným využitím energie je pri polysacharidoch.Typickými polysacharidmi sú škrob a celulóza.

Trávenie cukrov prebieha najmä v ústach a v tenkom čreve.Pri zvýšenej konzumácii jednoduchých cukrov je neustále dráždený pankras a v ňom sa tvoriaci inzulín.Niekedy môže nastať extrémna situácia a glykémia poklesne pod svoju normálnu úroveň.Tomuto stavu hovoríme hypoglykémia.Pre telo je výhodnejšia rovnováha,stála glykémia.

Aj krátko popoludní a prakticky až 3 hodiny pred tréningom je dobré konzumovať prednostne polysacharidy. Cieľom je udržanie glykogénových zásob na maximálnej úrovni.

Kedy prijímať monosacharidy?

Jediný čas,kedy je konzumácia monosacharidov vhodná ,je čas okamžite po tréningu.Telo je počas tréningu namáhané,glykogénové zásoby sa vyčerpajú a tieto je potrebné doplniť.

Ako vybrať správne potraviny? 

V súčasnosti už nie je problém vybrať si potravinu,ktorá spĺňa naše nároky. Jediným ospravedlnením nesprávnej výživy je vlastná neinformovanosť a nedisciplinovanosť. K potravinám s vysokým obsahom kvalitných sacharidov patria všeobecne známe zdroje- ryža,zemiaky,cestoviny,rôzne druhy vločiek,celozrnné výrobky.Ovocie a zelenina obsahujú popri jednoduchých cukroch a polysacharidoch i vlákninu,ktorá ovplyvňuje zažívanie a vylučovanie potravy.

Pri výbere vhodného zdroja potravín sledujeme tzv. glykemický index potravín.Potraviny s vysokým glykemickým indexom zvyšujú glykémiu rýchlo,naopak potraviny s nižším glykemickým indexom postupne,inými slovami vysoký glykemický index je zárukou rýchlo dostupnej energie,nižší glykemický index "dopĺňa energiu" postupne,v dlhšom časovom rozpätí.

Na ukážku niekoľko vybraných potravín a ich glykemický index:

  •  biely chlieb 100 cestoviny 65
  • hnedá ryža 96 corn-flakes 119
  • celozrnný chlieb 99 sója 40
  • biela ryža fazuľa 60
  • jablko 53 grep 36
  • repný cukor 86 glukóza 138
  • med 92 biela jogurt 48

Diskusia

Referencie a články

Ako na krásne tvarovaný zadoček

Ako na krásne tvarovaný zadoček

Bez športu to nejde, no ako vybrať ten najvhodnejší?

Bez športu to nejde, no ako vybrať ten najvhodnejší?

Bez pohybu to nejde! Cvičte min. 30 min a viac, pretože tuk sa spaľuje až po 20 ...

Ryžový proteín

Ryžový proteín

Hráškový proteín

Hráškový proteín

Proteín ako vegán – v akých množstvách a kde sa nachádza?

Proteín ako vegán – v akých množstvách a kde sa nachádza?

Predsúťažné obdobie Kolomana Tótha

Predsúťažné obdobie Kolomana Tótha

Micelárny kazeín vs. Kazeinát vápenatý

Micelárny kazeín vs. Kazeinát vápenatý

Prečo na noc nočný proteín a nie srvátkový?

Prečo na noc nočný proteín a nie srvátkový?

Ochorenia spôsobené nedostatkom vápnika

Ochorenia spôsobené nedostatkom vápnika

Komu sú určené instantné BCAA?

Komu sú určené instantné BCAA?

Chcel som vyskúšať kvalitné doplnky výživy. Siahol som po slovenskej Kompave!

Chcel som vyskúšať kvalitné doplnky výživy. Siahol som po slovenskej Kompave!

Pripravte sa na prémiovú športovú výživu, akú sme tu ešte nemali!

Pripravte sa na prémiovú športovú výživu, akú sme tu ešte nemali!

Dávkovanie BCAA. Ako správne dávkovať tieto aminokyseliny?

Dávkovanie BCAA. Ako správne dávkovať tieto aminokyseliny?

Aké majú účinky aminokyseliny BCAA?

Aké majú účinky aminokyseliny BCAA?

Energetický výdaj - výpočet, príklady

Energetický výdaj - výpočet, príklady

Ako funguje Kreatín Monohydrát? Pred tréningom či po?

Ako funguje Kreatín Monohydrát? Pred tréningom či po?

Ako detoxikovať organizmus po anabolikách?

Ako detoxikovať organizmus po anabolikách?

Čo sú to tuky a mastné kyseliny?

Čo sú to tuky a mastné kyseliny?

Steroidy a ich vedľajšie účinky

Steroidy a ich vedľajšie účinky

Doplnky výživy v príprave na súťaž v kulturistike

Doplnky výživy v príprave na súťaž v kulturistike

Revolučná forma - Kreatín Ethyl Ester

Revolučná forma - Kreatín Ethyl Ester

Zdravé tuky a nenasýtené mastné kyseliny

Zdravé tuky a nenasýtené mastné kyseliny

Steroidy - Beta-blokátory

Steroidy - Beta-blokátory

Využitie tukov v organizme

Využitie tukov v organizme

Rastový hormón a kulturistika

Rastový hormón a kulturistika

Sacharidy a posilňovanie

Sacharidy a posilňovanie

ATP z kreatínu - sila vo svaloch

ATP z kreatínu - sila vo svaloch

L-Glutamín - ideálna aminokyselina na regeneráciu

L-Glutamín - ideálna aminokyselina na regeneráciu

Bezpečné zvýšenie testosterónu? Tribulus terrestris!

Bezpečné zvýšenie testosterónu? Tribulus terrestris!

Anabolizmus/Katabolizmus - dôležité procesy v tele pri cvičení

Anabolizmus/Katabolizmus - dôležité procesy v tele pri cvičení

Ako zvýšiť testosterón?

Ako zvýšiť testosterón?

Čo ste sa najčastejšie pýtali o proteínoch...

Čo ste sa najčastejšie pýtali o proteínoch...

Ako efektívne nabrať svalovú hmotu?

Ako efektívne nabrať svalovú hmotu?

Na nás sa môžete spoľahnúť. Kompave môžete veriť.

Benefity

Výroba výživových doplnkov spĺňa najprísnejšie európske smernice - systém riadenia kvality podľa STN EN ISO 22000:2005 a kontrolný systém HACCP. Pri nákupe výrobkov v našom e-shope poskytujeme zákazníkom vernostné body, dopravu zadarmo nad 100 EUR a rýchle dodanie, nakoľko sme priamo výrobcom produktov.

Poskytujeme kvalitné a pohotové odborné poradenstvo pre našich zákazníkov

Odborné poradenstvo

Našim produktom rozumieme a preto vám vieme ponúknuť odborné informácie a poradenstvo v článkoch, recenziách a videách. Samozrejme vám radi odpovieme na vaše otázky spojené s užívaním našich výživových doplnkov tak, aby ste boli maximálne spokojní.

Naši úspešní športovci a tváre Kompavy.

Kompava Sponzoring

Naše výživové doplnky používajú profesionálni aj hobby športovci z rôznych športových odvetví, sú s nimi maximálne spokojní a dôverujú im. Sponzorujeme nielen samostatných športovcov - či už z kulturistiky, silového trojboja, triatlonu, cyklistiky, volejbalu, vodných športov, ale aj futbalový klub FK Senica.