"prezliekame" produkty nový dizajn, nové etikety

Artróza kĺbov

Artróza kĺbov

Artróza kĺbov je degeneratívne ochorenie kĺbov a väzív. Ide o ochorenie, pri ktorom chrupavkovité časti kĺbov strácajú svoju štruktúru.

Kĺby neplnia schopnosť vylepšovať pohyb, netlmia nárazy. Najviac sú postihnuté najviac namáhané kĺby. Postihuje ľudí vo veku nad 50 rokov.

Príčiny artrózy

  • dlhodobé opotrebovanie kĺbov
  • dedičnosť
  • nadváha
  • zlá životospráva
  • slabá regenerácia chrupavky.

Symptómy artrózy kĺbov sú bolesti a nehybnosť kĺbov. Tieto bolesti silnejú pri studenom a vlhkom počasí a pri záťaži. Bolestivá je hlavne záťaž ako chodenie hore a dole po schodoch pri artróze kolenného kĺbu. Naproti tomu je cyklistika možná väčšinou bez problémov. Pre artrózu je typická aj takzvaná bolesť v návaloch.

To znamená, že po dlhšom odpočinku sú prvé pohyby bolestivé a zlepšujú sa až po niekoľkých metroch. Tým sa artróza odlišuje od zápalových ochorení, ktoré väčšinou vykazujú predovšetkým ranné bolesti.

Rozoznávame dva druhy artrózy

  • Primárna artróza je výsledkom starnutia, alebo nadmerného zaťaženia kĺbov, napr. nadváhou, ťažkou fyzickou prácou alebo športom.
  • K sekundárnej artróze dochádza následkom vrodených zmien kĺbov, taktiež  následkom ochorenia napr. na reumu a cukrovku alebo úrazy.

 Ako si pomôcť pri artróze kĺbov?

  • Zmena stravovania - ľudia s artrózou majú zvýšenú potrebu vápnika a vitamínov C, E, B1, B6 AB12.

Preto sa zásadne odporúča vegetariánska strava bohatá na zeleninu, ovocie a celozrnné obilniny, ovsené vločky. Mäso konzumovať len hydinové a ryby. Robiť si nátierky z pivovarských kvasníc. Taktiež sa odporúča užívať púpavový med, ktorým si môžeme prisladzovať jedlo.

  • Úprava váhy -  ľudia s nadváhou majú viac opotrebované kĺby. 

 

Odporúčané vitamíny pri artróze kĺbov

  •  Vitamín E - nájdete ho v oleji z obilných klíčkov, v olivách, v celých zrnách, v zelenolistovej zelenine, vo vajíčkach, v avokáde.
  • Vitamín B1 (tiamín) - nájdete ho v droždí, pšeničných klíčkoch, slnečnicových jadierkach, sóji, arašidoch, maku, sézame, prose lúpanom, ovsených vločkách, pšenici, ryži natural.
  • Vitamín B6 (pyrodoxin) - obsahuje ho droždie, pohánka, pšeničné klíčky, ovos, ľanové semeno, proso, slnečnicové jadrá, pšenica, tekvica, ružičkový kel
  • Vitamín B12 (kobalamín) - pozor, ničí sa varením a rozkladá sa účinkom svetla. Užívanie nadmerných dávok vitamínu C spôsobuje straty vitamínu B12. Vzniká činnosťou mikrorganizmů v telách živočíchov. Vegetariáni nájdu vitamín B12 v malom množstve v tofu, v sójovom mlieku, vajíčku. Najviac vitamínu B12 je vo vnútornostiach (pečeni).

Šport

Pri tomto ochorení sa neodporúčajú tvrdé športy, taktiež futbal, horolezectvo, džoging, squash, badminton, športy, ktoré zaťažujú kolená a bedrové kĺby.

Naopak odrúča sa plávanie, cyklistika, špeciálne cvičenia na kĺby. Pravidelný pohyb je základ úspechu pre posilňovanie kĺbov.