Artróza kĺbov

Artróza kĺbov

Artróza kĺbov je degeneratívne ochorenie kĺbov a väzív. Ide o ochorenie, pri ktorom chrupavkovité časti kĺbov strácajú svoju štruktúru. Kĺby neplnia schopnosť vylepšovať pohyb, netlmia nárazy. Najviac sú postihnuté najviac namáhané kĺby. Postihuje ľudí vo veku nad 50 rokov. Príčiny artrózy: dlhodobé opotrebovanie kĺbov, dedičnosť, nadváha, zlá životospráva, slabá regenerácia chrupavky. Najúčinnejšie pomocné látky: GS, antioxidanty C, E, Zn, rybí tuk, neobmedzovaie pohybu.

Symptómy artrózy kĺbov sú bolesti a nehybnosť kĺbov. Tieto bolesti silnejú pri studenom a vlhkom počasí a pri záťaži. Bolestivá je hlavne záťaž ako chodenie hore a dole po schodoch pri artróze kolenného kĺbu. Naproti tomu je cyklistika možná väčšinou bez problémov. Pre artrózu je typická aj takzvaná bolesť v návaloch. To znamená, že po dlhšom odpočinku sú prvé pohyby bolestivé a zlepšujú sa až po niekoľkých metroch. Tým sa artróza odlišuje od zápalových ochorení, ktoré väčšinou vykazujú predovšetkým ranné bolesti.

Rozoznávame dva druhy artrózy

Primárna artróza je výsledkom starnutia, alebo nadmerného zaťaženia kĺbov, napr. nadváhou, ťažkou fyzickou prácou alebo športom.

K sekundárnej artróze dochádza následkom vrodených zmien kĺbov, taktiež  následkom ochorenia napr. na reumu a cukrovku alebo úrazy.


Ako si pomôcť pri artróze kĺbov?

  • Zmena stravovania - ľudia s artrózou majú zvýšenú potrebu vápnika a vitamínov C, E, B1, B6 AB12. Preto sa zásadne odporúča vegetariánska strava bohatá na zeleninu, ovocie a celozrnné obilniny, ovsené vločky. Mäso konzumovať len hydinové a ryby. Robiť si nátierky z pivovarských kvasníc. Taktiež sa odporúča užívať púpavový med, ktorým si môžeme prisladzovať jedlo. 
  • Úprava váhy -  ľudia s nadváhou majú viac opotrebované kĺby. 


Odporúčané vitamíny pri artróze kĺbov

Vitamín E - nájdete ho v oleji z obilných klíčkov, v olivách, v celých zrnách, v zelenolistovej zelenine, vo vajíčkach, v avokáde.

Vitamín B1 (tiamín) - nájdete ho v droždí, pšeničných klíčkoch, slnečnicových jadierkach, sóji, arašidoch, maku, sézame, prose lúpanom, ovsených vločkách, pšenici, ryži natural.

Vitamín B6 (pyrodoxin) - obsahuje ho droždie, pohánka, pšeničné klíčky, ovos, ľanové semeno, proso, slnečnicové jadrá, pšenica, tekvica, ružičkový kel

Vitamín B12 (kobalamín) - pozor, ničí sa varením a rozkladá sa účinkom svetla. Užívanie nadmerných dávok vitamínu C spôsobuje straty vitamínu B12. Vzniká činnosťou mikrorganizmů v telách živočíchov. Vegetariáni nájdu vitamín B12 v malom množstve v tofu, v sójovom mlieku, vajíčku. Najviac vitamínu B12 je vo vnútornostiach (pečeni).

 

Šport

Pri tomto ochorení sa neodporúčajú tvrdé športy, taktiež futbal, horolezectvo, džoging, squash, badminton, športy, ktoré zaťažujú kolená a bedrové kĺby. Naopak odrúča sa plávanie, cyklistika, špeciálne cvičenia na kĺby. Pravidelný pohyb je základ úspechu pre posilňovanie kĺbov. Najlepšie je plávanie a cviky ako v popise v Artritíde.

Štítky:

Kompava spol. s r.o., Piešťanská 1202/44, Nové Mesto nad Váhom 91501, +420 903 473 211, objednavky@kompava.sk
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info