Všetko, čo potrebujete vedieť o riziku krvných zrazením počas dlhých letov
Všetko, čo potrebujete vedieť o riziku krvných zrazením počas dlhých letov

Všetko, čo potrebujete vedieť o riziku krvných zrazením počas dlhých letov

Všetko, čo potrebujete vedieť o riziku krvných zrazením počas dlhých letov

Pravdepodobne ste už počuli o tzv. economy class syndróme, teda súvislosti medzi krvnými zrazeninami a cestovaním v lietadle. Aký vplyv môže mať tento problém na vaše budúce cestovateľské plány? Čítajte ďalej a dozviete sa všetko, čo potrebujete vedieť o krvných zrazeninách, vašom riziku a tiež o tom, ako im predchádzať.

Žilová trombóza – čo to je?

Keď sa hovorí o riziku vzniku krvných zrazených počas cestovania, ide väčšinou o konkrétnu formu, a to hlbokú žilovú trombózu (HŽT). Je to potenciálne život ohrozujúci stav, pri ktorom sa krvná zrazenina vytvára zväčša v niektorej z hlbokých žíl v dolnej končatine. Tieto zrazeniny sú nebezpečné najmä preto, že sa môžu odtrhnúť a dostať sa až do pľúc. Vtedy nastane stav známy ako pľúcna embólia.

Hlboká žilová trombóza môže byť bez príznakov, často ju ale sprevádza:

  • Opuch chodidla, členku alebo celej nohy, zväčša iba jednej
  • Kŕčovitá bolesť v lýtku
  • Silná bolesť chodidla alebo členku, ktorá sa ťažko popisuje
  • Škvrna na koži, ktorá je na dotyk teplejšia ako zvyšok pokožky

žena bolesť nôh trombóza krvna zrazenina

Príznaky hlbokej žilovej trombózy alebo pľúcnej embólie sa môžu vyskytnúť až niekoľko týždňov po danom lete. O príznakoch HŽT sme si povedali, pozrime sa na najbežnejšie príznaky pľúcnej embólie:

  • Závrat
  • Potenie
  • Bolesť na hrudníku, ktorá je pri kašľaní ešte silnejšia
  • Dýchavičnosť
  • Vykašliavanie krvi
  • Rýchly tep

Ako súvisí tvorba krvných zrazením s dlhými letmi?

Dlhodobé sedenie na stiesnených sedadlách lietadla môže viesť k spomaleniu krvného obehu, čo zvyšuje riziko vzniku hlbokej žilovej trombózy. K riziku tvorby prispieva aj dlhá nečinnosť, respektíve nehybnosť a tiež suchý vzduch v kabíne lietadla.

Riziko vzniku krvnej zrazeniny sa ale medzi cestujúcimi veľmi líši. Rovnako na to vplýva aj dĺžka letu. Platí, že čím dlhší let, tým väčšie riziko trombu. Ak plánujete letieť lietadlom 8 a viac hodín a patríte k rizikovej skupine, mali by ste podniknúť preventívne opatrenia.

Kto patrí do rizikovej skupiny?

Preventívne opatrenia by nemali zanedbať ľudia nad 50 rokov, takisto ľudia s nadváhou či fajčiari. Medzi rizikové faktory patria aj kŕčové žily na nohách, genetické poruchy zrážanlivosti krvi, užívanie antikoncepčných tabletiek či tehotenstvo.

krvná zrazenina trombóza

Môžem letieť lietadlom, keď už som mal krvnú zrazeninu?

Ak ste už v minulosti prekonali HŽT, poprípade sa vo vašej rodine krvné zrazeniny už vyskytli, neznamená to, že nikdy viac nemôžete sadnúť do lietadla. Je dobré, že si budete uvedomovať to, že patríte do rizikovej skupiny. Môžete sa poradiť so svojím lekárom alebo spraviť preventívne opatrenia.

Medzi všeobecné odporúčania patria:

  • Zaobstarať si sedenie na sedadle, kde je únikový východ. Tieto sedadlá ponúkajú väčší priestor
  • Nosenie kompresných pančúch
  • Lieky na riedenie krvi (konzultácia s lekárom)
  • Výživový doplnok, ktorý očistí vašu krv od nadmerného množstva fibrínu
  • Počas letu praktizovať cviky na chodidlá a nohy
  • Viackrát počas letu sa postaviť a poprechádzať sa uličkou lietadla

Ak patríte do rizikovej skupiny pacientov, veľký pozor si dávajte aj na oblečenie, ktorí si počas letu zvolíte. Vyhnite sa obtiahnutým nohaviciam, najlepšie sú voľné vzdušné nohavice či tepláky. Taktiež seďte tak, aby ste nohy neprekrižovali jednu cez druhú. A na čo nezabúdajte, zostaňte hydratovaní a pred aj počas letu sa alkoholu vyhnite oblúkom.

žena na letisku s kufrom

Cviky do lietadla proti krvným zrazeninám

Tieto cviky by mohol praktizovať každý jeden cestujúci, nielen tí, ktorí patria do skupiny rizikových. Taktiež ak sa chystáte na dlhšiu cestu autom či autobusom, raz za čas si svoje nohy precvičte aj vy.

  1. Vyskúšať môžete veľmi jednoduchý cvik – natiahnite si nohypokrčte členky, zopakujte to 10x po sebe.
  2. Vyzujte si topánky a poriadne ponaťahujte prsty na nohách, následne ich stláčajte a rozťahujte.
  3. Pokiaľ nemáte miesto na to, aby ste si nohy natiahli pred seba, vyskúšajte položiť celé chodidlá na zem, následne silno zatlačte nohy do podlahy, pokrčte prsty na nohách a zároveň s pokrčenými prstami zdvihnite päty. Cvik zopakujte 10x.

Prírodné látky ako silná ochrana pred vznikom krvných zrazenín

Vedci pri hľadaní prírodných prostriedkov, ktoré by pomohli pri hlbokej žilovej trombóze, definovali dve účinné zložky. Sú to kôra francúzskej morskej borovice, prírodný extrakt bohatý na polyfenol a nattokináza, enzým zo sójových bôbov fermentovaných baktériou Bacillus natto.

Nattokináza je veľmi dôležitá pre správne fungovanie srdca, mozgu a ciev. Úlohou nattokinázy v organizme je udržiavať tvorbu fibrínu v normálnych hodnotách, ktoré sú typické pre zdravého človeka. Rozpúšťa krvné zrazeniny v cievach (tromby) čím znižuje riziko vzniku mŕtvice. Zvyšuje prietok krvi v srdcových cievach, čím pôsobí preventívne proti infarktu. Ide o najúčinnejší prírodný produkt s fibrinolytickými účinkami (rozpúšťanie krvných zrazenín).

enzým nattokináza prevencia pred krvnými zrazeninami

Na prvom mieste je prevencia

Zdravý životný štýl, pravidelný pohyb, hydratácia organizmu a vyvážená strava sú u väčšiny ľudí zaručenou cestou k zdravému cievnemu systému. Samozrejme, niektoré rodinné diagnózy nevie ovplyvniť nikto z nás. V takom prípade je ale dôležité poznať svoj zdravotný stav a robiť všetko pre to, aby sme si ešte viac neuškodili.

Ako prevenciu pred vznikom krvných zrazenín nielen počas cestovania v lietadle odporúčame enzým Nattokináza, ktorý je vhodný:

  • Pre všetkých ľudí, ktorí chcú mať čistý krvný obeh bez nadmerného množstva fibrínu
  • Pri tzv. economy class syndrome (opuch nôh v dôsledku dlhých a častých letov)
  • Pre starších ľudí (S narastajúcim vekom ľudia menej pociťujú smäd. Čím menej tekutín pijú, tým je krv hustejšia a väčšie riziko tvorby fibrínových pavučín)
  • Na rýchlejšiu regeneráciu po športových poraneniach a operáciách