Home office – ako sa z neho nezblázniť
Home office – ako sa z neho nezblázniť

Home office – ako sa z neho nezblázniť

Home office – ako sa z neho nezblázniť

Práca z domu alebo obľúbený názov z anglického prekladu home-office nabral počas posledného roka na obľúbenosti. Dôvod je prostý – pre veľa firiem je to jediná možnosť, ako počas celosvetovej pandémie spôsobenej ochorením Covid-19 udržať zamestnancov v pracovnom „nasadení“ a udržať firmu aktívnu, v niektorých prípadoch zmierniť prípadné straty zo zisku.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že či sedíte za počítačom v kancelárii alebo doma napr. v obývačke, je to ten istý prípad. Opak je však pravdou a niektoré veci, ktoré vo svojom zamestnaní za štandardných podmienok beriete ako samozrejmosť, doma vynechávate a možno si to ani neuvedomujete.

Samozrejme zdravie je na prvom mieste a preto je logické, že možnosťou pracovať z domu a vyhýbať sa fyzickému kontaktu s kolegami, zákazníkmi či obchodnými partnermi eliminujete riziko nákazy vírusom. Zároveň však minimalizovaním pohybu svoje telo vystavujete iným vplyvom, ktoré môžu mať v konečnom dôsledku negatívny vplyv na vaše zdravie. Možno sa vám bude zdať veta „pohyb je zdravý“ ako „klišé“, no práve počas aktuálnych opatrení a obmedzení pohybu ako takom je dôležité ho nezanedbávať.

6 vecí, ktorým sa vyhnúť pri práci z domu

1. Hýbte sa

Áno, znie to nelogicky, keď sedíte doma za počítačom a máte pracovať. Avšak cesta do práce, či už autom, autobusom či bicyklom, cesta na obchodné stretnutie, návšteva kancelárií kolegov – všetok tento pohyb, ktorý je za bežných okolností samozrejmosťou, teraz absentuje a nahrádza ho online stretnutie alebo tzv. video call. Pri práci z domu je určite vhodné, ak si spravíte prestávky pokojne aj každých 25 - 30 minút. Či už sa prejdete po byte, dome, po záhrade, alebo si pôjdete na 5 minút von zabehnú“ či spravíte pár klikov a drepov, vaše telo sa vám určite poďakuje. Okrem toho, že rozhýbete kosti, črevá, svaly – okysličíte mozog a bude vám to aj lepšie páliť.

Tip: ak máte dlhší telefonát, postavte sa a prechádzajte sa pri ňom po byte.

2. Dodržujte pitný režim

Dodržiavanie pitného režimu je téma, ktorá nie je spojená iba s prácou z domu. Ľudia majú všeobecne problém vypiť aspoň minimálne odporúčané množstvo tekutín. Táto pre telo dôležitá aktivita je, bohužiaľ, veľmi podceňovaná a mnoho ľudí si neuvedomuje jej následky. Pohár – ideálne čo najväčší – položený na pracovnom stole, ktorý vás podvedome núti piť je určite skvelým motivátorom, aby ste prijímali dostatočné množstvo tekutín.

Tip: čistá voda je najzdravšia – toto tvrdenie, samozrejme, vyvracať nejdeme, ale doporučujeme vyskúšať aj hypotonický nápoj Hypofit, ktorý vám pomôže udržať telo hydratované a pridá do tela potrebné vitamíny.

3. Určite si časový harmonogram

Ak máte z firmy presne naordinovaný časový harmonogram akoby ste boli reálne v kancelárii, je to ten lepší prípad. Veľa pracujúcich však pri voľnej ruke hľadá rôzne iné aktivity, posúva svoju prácu na neskoršie hodiny počas dňa, v horších prípadoch na večerné či nočné hodiny. Preto je dôležité určiť si presný harmonogram práce, aby ste neodchádzali od rozpracovaných úloh a tým zbytočne neznižovali efektívnosť svojej práce, ktorú tak budete robiť dlhšie.

Tip: ak máte problém so sústredením sa, môžete vyskúšať napr. prírodný stimulant Taurín, ktorý je práve vhodný pri práci vyžadujúcej si neustále sústredenie

Muž, ktorý je v strese, má veľa práce

4. Využívajte denné svetlo

Nastavte si stoličku tak, aby ste využívali čo najviac denného svetla a v rámci možností nemuseli používať svetlo doma. Okrem toho, že ušetríte peniaze za elektriku, potešené budú aj vaše oči, pre ktoré je denné svetlo oveľa príjemnejšie a prirodzenejšie. Ak to vaša práca dovoľuje, snažte sa prácu dokončiť čím skôr, aby ste neinklinovali k vete sedeniu za počítačom vo večerných, nebodaj v nočných hodinách. Ožarovanie z monitora, najmä v noci a bez vedľajšieho svetla, môže mať negatívny dopad na zdravie vašich očí a navyše si tým krátite noc a zhoršujete kvalitu spánku.

5. Seďte prirodzene

Vyložené nohy na stole, laptop na kolenách a vykrivená chrbtica je azda najhoršia možná kombinácia na prácu a na sústredenie. Pracovný stôl, či už v obývačke, kuchyni, alebo pracovni si prispôsobte tak, aby ste sedeli pohodlne a hlavne prirodzene.

Tip: pre zdravé sedenie odporúčame využívať aj fitloptu. Pri sedení na fitlopte eliminujete zlé ohýbanie chrbtice a navyše zapájate viacero svalov ako len tie sedacie. Kľudne po istom čase môžete striedať loptu so stoličkou.

Muž, ktorý pracuje pri počítači a sedí na fit lopte

6. Oddeľte si čas na jedlo a čas na prácu

Ak už máte na pláne raňajky, desiatu či obed, vytvorte si naň čas a priestor. Jedenie pri práci nie je úplne vhodná aktivita najmä z hľadiska stresu a následného trávenia. Multitasking je síce obľúbený a v aktuálnej rýchlej dobe niekedy nevyhnutný, ale skúste ho praktizovať v iných smeroch. Jedenie by malo zostať príjemným a pokojným zážitkom s minimalizovaním vedľajších okolností. Koniec koncov, za normálnych okolností, keď chodíte z práce na menu, tiež si so sebou neberiete počítač, ale hľadáte ideálne miesto na obed.