KOMPAVA OSLAVUJE 19. NARODENINY! Oslávte ich spolu s nami

Karnitín a chudnutie? Ideálny spaľovač tukov
Karnitín a chudnutie? Ideálny spaľovač tukov

Karnitín a chudnutie? Ideálny spaľovač tukov

Karnitín a chudnutie? Ideálny spaľovač tukov

Karnitín je prírodná látka, ktorá sa vyskytuje v dvoch formách: D-karnitín a L-karnitín. Prvá forma (D-karnitín) nemá v ľudskom tele žiadnu funkciu. Naopak druhá forma, L-karnitín alebo aj L-Carnitín, sa využíva ako potravinový doplnok pri chudnutí, športovaní, či v rámci prevencie. Túto aminokyselinu si naše telo dokáže samo vytvoriť z lyzínu a metionínu, ak má k tomu dostatok vitamínov B3, B6 a C. Väčšina karnitínu sa nachádza vo svaloch, v krvi a v pečeni.

Výživový doplnok na chudnutie L-Karnitín je životne dôležitá a prirodzená aminokyselina, ktorá hrá zásadnú úlohu v energetickom metabolizme v tele, a teda aj na metabolizme tukov. Jej hlavný význam spočíva v transporte mastných kyselín (tukov) do miest, kde sa môžu účinne spaľovať v mitochondriách - našich bunkových elektrárňach. Práve mitochondrie premieňajú mastné kyseliny na energiu. Mitochondrie sú energetické centrá bunky, v ktorých vzniká energia pre svalovú prácu (kontrakciu). Čím väčšie množstvo tukov sa dostáva do mitochondrie, tým väčšie množstvo energie sa v nej vyprodukuje. A práve aminokyselina Karnitín podporuje transport tukov do mitochondriíkde sa účinne spaľujú. Jednoducho povedané, L-karnitín je lopatou, pomocou ktorej organizmus prikladá palivo (tuk) do kotla (mitochondrie). Pri nedostatku L-karnitínu sa tuky nespaľujú a poškodzujú svojou prítomnosťou bunku. Bez L-karnitínu sa mastné kyseliny do mitochondrií nedostanú a telo tak nemôže spaľovať tuky. L-karnitín teda funguje ako efektívny spaľovač tukov a môžeme povedať, že karnitín je na chudnutie.

žena, ktorá si drží tučné brucho

Aké sú zdroje L-karnitínu?

L-karnitín sa prirodzene vytvára v organizme a súčasne je prijímaný potravou. Najväčšie množstvo karnitínu sa nachádza v mäse, z ktorého bol aj pôvodne izolovaný (mäso latinsky - carnis). Najviac ho obsahuje ovčie, jahňacie a hovädzie mäso, a tiež divina, menej už bravčové a králičie mäso. Nájdete ho aj v kuracom mäse, jahňacej pečeni (pečeň latinsky iecur), rybách, v kravskom mlieku, či iných mliečnych produktoch.

Obsah L- karnitínu v potravinách:

Typ potraviny

Obsah v mg/100 g potraviny

Ovčie mäso

210,0

Jahňacie mäso

78,0

Hovädzie mäso

64,0

Kuracie mäso

7,5

Kuracia pečeň

0,6

Jahňacia pečeň

2,6

Kvasnice

2,4

Kravské mlieko

2,0

Pšeničné klíčky

1,0

Chlieb

0,2

Karfiol

0,1

Karnitín prijímaný potravou sa vstrebáva prakticky úplne. L-karnitín z potravín vie organizmus lepšie využiť ako ten z doplnkov výživy. Problém je v tom, že prijímanie karnitínu v dostatočnom množstve výlučne z potravy, je takmer nemožné. Človek by musel denne skonzumovať obrovské množstvá prevažne tmavého mäsa. 

Obzvlášť vegetariáni a vegáni by mali navýšiť užívanie L-karnitínu z doplnkov výživy. Vzhľadom na nekonzumovanie mäsa a živočíšnej stravy je pre nich zabezpečenie príjmu L-karnitínu ešte dôležitejšie a účinnejšie ako pre ľudí, ktorí pravidelne mäso jedia. Rovnako môže byť užívanie karnitínu prospešné aj pre ľudí s cirhózou pečene, či inými poruchami pečene.

Najčastejšie príznaky nedostatku L-karnitínu

  • únava,
  • priberanie na hmotnosti,
  • veľmi náročné a pomalé chudnutie (aj napriek vysokému energetickému výdaju),
  • svalová slabosť,
  • oslabenie imunitného systému,
  • poruchy štítnej žľazy,
  • poruchy obličiek,
  • poruchy rastu u detí.

Užívanie a dávkovanie L-karnitínu

Ideálne množstvo L-karnitínu pr e dospelého človeka na 1 deň je 1,5 až 3 gramy. Závisí to od očakávanej fyzickej, či psychickej záťaže. V prípade, že plánujete väčšiu fyzickú záťaž, napríklad niekoľko hodinový športový výkon alebo vysoko intenzívny tréning, môžete prijať väčšie množstvo L-karnitínu - maximálne do 5 gramov.

Odporúčané množstvo a užívanie L-karnitínu:

  • v malých dávkach 500-1000 mg,
  • užívanie pri jedle alebo po ňom,
  • 1,5-3 g denne ako súčasť redukčných diét, v tehotenstve, u vegetariánov a športovcov,
  • 3-5 g denne u športovcov pred súťažou alebo pri extrémne náročnej a dlhotrvajúcej fyzickej záťaži.

Najlepšie výsledky pri redukcii podkožného tuku možno dosiahnuť pri použití L-karnitínu na lačnov spojení s fyzickou aktivitou. Vhodné je Karnitín dávkovať spolu s jedlom a pred tréningom. Po 20:00 hod už jeho podávanie nie je vhodné, pretože môže narušiť zaspávanie.

surové mäso

L-karnitín od Kompavy obsahuje 500 mg L-karnitín tartrátu v 1 kapsulke. Táto forma L-karnitínu je lepšie využiteľná v porovnaní s inými formami. L-karnitín tartrát – efektívne prenáša mastné kyseliny do mitochondrií, ktoré mastné kyseliny premieňajú na energiu. Bez L-karnitínu sa mastné kyseliny do mitochondrií nedostanú a telo nemôže spaľovať tuky. Táto látka predstavuje obľúbeného pomocníka pri chudnutí. Takti,0ež pomáha športovcom navýšiť množstvo energie počas športového výkonu. Užívanie L-karnitínu má pozitívny vplyv na naše psychické a fyzické zdravie.

Prínos L-karnitínu pre spaľovanie tukov a pre organizmus

  • premena tukov na energiu (účinné spaľovanie tukov) - viaceré vedecké štúdie potvrdzujú, že karnitín pomáha pri efektívnom spaľovaní podkožného tuku, znižuje hladinu zlého (LDL) cholesterolu a chráni pečeň pred cirhózou,
  • podpora a zvyšovanie výkonu- dlhodobo pracujúce svaly (vytrvalostné športy, fyzicky náročná práca) získavajú energiu výlučne z tukov, a teda nemôžu bez karnitínu pracovať,
  • urýchlenie regenerácie svalov- podávanie karnitínu účinne znižuje tzv. svalový únavový syndróm (DOMS) a napomáha rekonvalescencii,
  • ochrana srdcového svalu- karnitín chráni srdcový sval pred preťažením, a taktiež môže byť nápomocný pri poruchách srdcového rytmu,
  • zabezpečuje prísun energie do srdca a do buniek imunitného systému – pomáha chrániť srdce pred poškodením a navyšuje imunitný potenciál.
  • zvýšená pohyblivosť spermií- karnitín účinne zvyšuje pohyblivosť a funkčnosť spermií.