Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny sú polynenasýtené mastné kyseliny. Ľudský organizmus si ich prirodzene dokáže vytvoriť len v malom množstve, ktoré nie je pre telo dostačujúce.

Obsah

Omega-3 sú pre správne fungovanie organizmu životne dôležité, a preto je nevyhnutné, aby sme ich dopĺňali prostredníctvom stravy. Nedostatok omega-3 v ľudskom tele sa spája s niekoľkými vážnymi zdravotnými problémami, ktoré výrazne trápia väčšinu populácie. Ľudia s nedostatkom omega-3 majú často problém so srdcovo-cievnymi ochoreniami, diabetesom II. typu či vyššou hladinou LDL-cholesterolu. LDL-cholesterol sa označuje ako „zlý cholesterol“, pretože sa ukladá na stenách tepien. Omega-3 mastné kyseliny majú antikolagulačný účinok, čiže riedia krv a tak znižujú krvný tlak. Okrem toho pôsobia protizápalovo a naopak zvyšujú HDL-cholesterol. HDL-cholesterol sa označuje ako „dobrý cholesterol“, pretože na rozdiel od LDL-cholesterolu zbavuje tepny nadbytočného cholesterolu.

Prečo sú dôležité ?

Mozog a aj jednotlivé bunky sú obalené v tuku. Omega-3 sa v tele premenia na EPA-Kyselinu Eikosapentaneovú a DHA- Kyselinu dokosahexaenovú. Tieto dve kyseliny sú súčasťou tukových štruktúr v mozgu a bunkách. Dostatočným príjmom omega-3 zlepšujeme funkcie mozgukognitívnych funkcií. Na základe štúdií sa dokázalo, že omega-3 pôsobia proti vzniku Alzheimerovej choroby, demencie a iných neurodegeneratívnych porúch.

Omega-3 majú významné zastúpenie i v oblasti športu. Náročným tréningom, stresom, zlým spánkom totižto vznikajú v tele zápalové parametre, ktoré práve omega-3 odstraňujú a športovci tak zlepšujú regeneráciu po tréningu. Omega-3 mastné kyseliny riedia krv, ktorá sa rýchlejšie dostane do pracujúcich svalov a prekrvia organizmus.

Ľudia ktorých trápi hustá krv, nedokrvené a studené končatiny, prípadne majú problém pri odbere krvi, môžu mať nedostatočne prekrvený organizmus. Zlé prekrvenie organizmu spôsobuje, že niektoré bunky nedostávajú dostatok živín a kyslíka, čo má za následok, že niektoré časti tela nefungujú tak, ako by mali.

Zdroje omega-3

Nájdeme ich najmä v rybách ako losos, pstruh, sardinky ale aj vo vajíčkach ako aj v kvalitnom hovädzom mäse. Nachádzajú sa aj v rastlinných zdrojoch ako sú ľanové semienka, chia semienka, vlašské orechy, ale vo forme ALA kyselina alfa-linolénová. Avšak z tejto kyseliny dokážeme premeniť len 5% na spomínané DHA a EPA. Nevýhodou je, že tento proces premeny z kyseliny alfa-linolénovej na EPA a DHA je omnoho energeticky náročnejší pre organizmus. Dobrým zdrojom omega-3 pre vegánov sú najmä morské riasy, ako aj z nich vyrobené doplnky výživy.

 

Ak neobľubujete ryby, prípadne ich konzumujete len zriedkavo, mali by ste omega-3 mastné kyseliny dopĺňať prostredníctvom výživových doplnkov. Na trhu ich nájdete naozaj veľa, preto sa zamerajte na zdroj a kvalitu. Minimálne množstvo kyselín EPA a DHA, ktoré by sme mali denne prijať je 500 mg každý deň. Tehotné ženy a deti by mali prijať denne 200-300 mg DHA. Dávka okolo 1000 mg kombinácie EPA a DHA môže pomôcť znížiť výskyt srdcovo-cievnych ochorení. Ukazuje sa, že denná dávka do 2000 mg môže pomôcť s regulovaním depresie a úzkosti. Správa potravín a liečiv (FDA) v USA a Európsky úrad pre bezpečnosť potravín (EFSA) udáva, že je bezpečné užívať omega-3 pokiaľ nepresiahneme dennú dávku EPA a DHA nad 5000 mg.

Pomer omega-3

V súčasnosti, najmä v našich zemepisných šírkach, nekonzumujeme dostatočné množstvo rýb. Ryby by sme mali konzumovať aspoň tri krát za týždeň, pretože nám vzniká veľký nepomer medzi omega-3 mastnými kyselinami a omega-6 mastnými kyselinami. V minulosti bol pomer omega-3 k omega-6 1:1, tento pomer má aj náš mozog. Dnes je tento pomer 1:16, čiže máme výrazný nepomer mastných kyselín. Omega-6 sa nachádzajú v potravinách ako arašidy, orechy, rastlinné oleje, sladkosti, polotovary a mnohých ďalších spracovaných produktoch, a vzniká tak ich veľký nadbytok.

Srdcovo-cievne ochorenia sú na Slovensku hlavnou príčinou predčasných úmrtí. V krajinách ako Grécko, Taliansko či Japonsko je výskyt srdcovo-cievnych ochorení výrazne nižší. Nižší výskyt srdcovo-cievnych ochorení v prímorských krajinách sa spája najmä s konzumáciou rýb, teda vyšším príjmom omega-3mastných kyselín.

V diagnostickom centre Kompava sa s deficitom omega-3 mastných kyselín stretávame neustále. A to aj v prípade aktívne športujúcich ľudí. Riziko kardiovaskulárnych ochorení je v našej oblasti naozaj vysoké, a preto by užívanie omega-3 mastných kyselín malo byť našou dennou rutinou. Či už omega-3 prijmete zo stravy alebo výživových doplnkov, myslite na to, ako veľmi tým prospejete svojmu zdraviu.