Prekvapivé mýty a fakty o vitamíne D
Prekvapivé mýty a fakty o vitamíne D

Prekvapivé mýty a fakty o vitamíne D

Prekvapivé mýty a fakty o vitamíne D

Vitamín D sa počas posledného roka stal snáď najpopulárnejším vitamínom. Môže za to skutočnosť, že sa veľmi často spomína v súvislosti s ochorením COVID-19. Zistite, koľko toho o Vitamíne D viete (alebo neviete).

Napriek odborným informáciám stále prichádzajú mylné predstavy o tom, že vitamín D je zázrak, ktorý ak budeme užívať vo veľkých dávkach, zachráni nás od všetkých chorôb. To však nie je pravda, neexistuje žiadny vitamín alebo výživový doplnok, ktorý by všetko vyliečil.

Vitamín D, nazývaný aj slnečný vitamín, sa vytvára v pokožke ako reakcia na slnečné žiarenie. Vitamín D je rozpustný v tukoch. Naše telo si ho teda vie vyrobiť samo, ale taktiež si ho môžeme dopĺňať pomocou stravy alebo výživových doplnkov.

Funkcie vitamínu D

  • Regulácia a absorpcia vápnika a fosforu
  • Podpora normálneho imunitného systému
  • Zdravý rast a vývoj kostí, zubov

Neexistuje jeden univerzálny vitamín, ktorý by nás zachránil pred všetkými chorobami

Mýty a fakty o vitamíne D

1. Čím viac vitamínu D, tým lepšie pre vaše zdravie - Mýtus

Všetkého veľa škodí, a to platí aj pre vitamín D. I keď je táto situácia menej častá, môže nastať toxicita spôsobená užívaním až príliš veľkého množstva doplnkov s vitamínom D. Príznaky predávkovania sa vitamínom D sú vracanie, časté močenie, slabosť, bolesť kostí či bolesť obličiek.

Pokiaľ by ste pri užívaní výživového doplnku pociťovali tieto príznaky, nechajte si u svojho lekára krvným testom zistiť, ako na tom ste. Možno zistíte, že vitamín D suplementovať nemusíte, i keď u väčšiny ľudí sa vyskytuje skôr deficit tohto vitamínu.

2. Vitamín D súvisí s chudnutím - Fakt

Na prvý pohľad sa môže zdať že vitamín D nemá s chudnutím nič spoločné. Pri jeho nedostatku ale pociťujeme svalovú slabosť či bolesti kostí. A to nám bráni hýbať sa a viesť aktívny život.

Štúdia z Oxfordskej akadémie dokonca zistila, že ženy, ktoré chudli a mali nedostatok vitamínu D, chudli oveľa pomalšie ako ženy s dostatočným množstvom slnečného vitamínu.

radosť šport beh žena

3. Je ľahké získať dostatok vitamínu D z vyváženej stravy - Mýtus

I keď to nie je úplne nemožné, bolo by to veľmi náročné. Iba málo potravín obsahuje vitamín D, napríklad ryby, vajcia, mlieko, huba portobello. Napríklad 1 vajce obsahuje 1,1 mcg (44 UI) vitamínu D, čo je len veľmi malé % odporúčanej dennej dávky.

Nespoliehajte sa teda na to, že počas zamračených dní vám stačí jesť vajcia, mlieko či ryby. Privodíte si tak deficit vitamínu D.

4. Nízka hladina vitamínu D súvisí so zlou náladou - Fakt

Ak sa posledné dni cítite bez nálady a máte pocit, akoby vám nič neprinášalo radosť, dajte si u lekára skontrolovať hladinu vitamínu D.

Práve nedostatok vitamínu D môže do značnej miery ovplyvniť váš psychický stav, keďže viaceré štúdie potvrdili, že medzi nízkou hladinou vitamínu D a poruchami nálad existuje korelácia.

zlá nálada smútok depresia muž

5. Stačí ísť von kedykoľvek počas dňa a budem mať dostatok Vitamínu D - Mýtus

Vitamín D sa nazýva aj slnečný vitamín, keďže ho získavame najmä zo slnka. Nie vždy je to však postačujúce. Veľmi záleží na faktoroch ako sezóna, denná hodina, oblačnosť, pigment pokožky či používanie krémov na opaľovanie.

Napríklad ľudia, ktorí majú tmavšiu pokožku, nie sú schopní prostredníctvom slnečného žiarenia prijať toľko vitamínu D ako ľudia, ktorí sú viac bledí.

Odborníci sa zhodli na tom, že k dostatočnému množstvu vitamínu D stačí približne 15 – 30 minút denného pobytu na slnku (medzu 10:00 – 16:00). Samozrejme, slnko by malo dopadať priamo na pokožku, teda oblečenie tomu zabraňuje. Rovnako aj opaľovacie krémy.

Na druhej strane si ale treba dávať pozor na rakovinu kože. Slnečné žiarenie zvyšuje riziko rakoviny kože a taktiež podporuje a zviditeľňuje vrásky.

6. Vitamín D podporuje imunitný systém - Fakt

Aby váš imunitný systém fungoval tak ako má, ubezpečte sa, že máte dostatok vitamínu D. Pomáha totiž zmierňovať škodlivé zápalové reakcie v tele a zvyšuje produkciu imunitných buniek.

usmiata žená športovkyňa bežkyňa

Užívanie vitamínu D vo forme výživových doplnkov predstavuje jednu z nenáročných možností, akou sa môžeme ochrániť pred infekciou:

  • Všeobecne sa odporúča suplementácia 800 – 1 000 IU / deň, čo je dávka, ktorá má zabezpečiť nie len zdravie kostí a svalov, ale aj podporu imunity.
  • Ľudia, u ktorých sa predpokladá nedostatok vitamínu D, by mali zvážiť užitie vyššej dávky, napr. 4 000 IU / deň pre prvé štyri týždne pred znížením na 800 IU - 1 000 IU / deň.

Pandémia COVID-19 podnietila obnovený záujem o vitamín D. U pacientov pozitívnych na ochorenie Covid 19 sa zistili nižšie hladiny vitamínu D a pozoroval sa horší priebeh samotného ochorenia. Ukázalo sa, že podávanie vysokých dávok vitamínu D môže zlepšiť výsledky u rôznych skupín pacientov.