Ako naštartovať metabolizmus na chudnutie?

Ako naštartovať metabolizmus na chudnutie?

Chudnutie a metabolizmus

Chudnutie je pojem, ktorý bol, je a bude patriť medzi najčastejšie diskutované témy. Na internete ale aj mimo neho, nájdete množstvo „odborníkov“ na zdravú výživu alebo zázračné tabletky, ktoré sľubujú zaručené schudnutie pomocou nejakých špeciálnych, redukčných diét. Obdobie „light“ výrobkov je zdá sa za nami a ľudia konečne prestávajú veriť tomu, že ak chcú schudnúť, treba jesť zásadne nízkotučné potraviny. Lenže TUK nie je to, čo by sme pri chudnutí mali obmedzovať, ale sú to práve SACHARIDY ktoré spôsobujú to, že ručička na váhe sa posúva nahor. Ak zmeníte svoj metabolizmus na flexibilný, nebudete potrebovať žiadne diétne plány ani zázračné pilulky. Vaše telo potom dokáže samo čerpať energiu z vlastných tukových zásob.

Sacharidový metabolizmus vs. Tukový metabolizmus

Poďme ale objasniť ako na to. Bežná strava pozostáva z množstva sacharidov ako sú napríklad ryža, zemiaky, pečivo, chlieb, cestoviny, sladkosti, ovocie a sladené nápoje. Dennodenná konzumácia v prehnaných dávkach, vytvára prevahu príjmu sacharidov a tým prirodzene vzniká takzvaný „sacharidový metabolizmus“. Tento typ metabolizmu využíva ako zdroj energie glukózu, resp. glykogén a má ho  väčšina bežnej populácie. Ak sa niekedy cítite unavení, alebo ste absolvovali nejakú fyzickú aktivitu, pre doplnenie energie najskôr siahnete po niečom energeticky výdatnejšom a tým sú práve cukry. Je to spôsobené práve tým, že Vaše telo využíva ako zdroj výhradne glykogén (cukry) a keď ho máte nedostatok alebo na kritickej hranici, dostávate sa do stavu, kedy vás jednoducho „vypne“ a ak cukry nedoplníte, nemôžete ďalej fungovať alebo pokračovať v tréningu. Glykogénu je teda v tele obmedzené množstvo. Ak si ho miniete, alebo včas nedoplníte, budete sa cítiť ako na húsenkovej dráhe a zažívať neustále návaly hladu, straty energie, vzápätí náhly príval energie po jedle a dookola to isté. Je to spôsobené kolísaním hladiny inzulínu, za čo môžu opäť sacharidy.

Tipy ako naštartovať metabolizmus a schudnúť

Cieľom je dosiahnuť stav „tukového metabolizmu“, teda metabolický proces kedy Vaše telo dokáže čerpať a využívať energiu z vlastných tukových zásob. Tento typ metabolizmu dosiahnete ak denný príjem sacharidov nepresiahne 150g. Vtedy dochádza k poklesu inzulínu natoľko, že „sacharidový metabolizmus“ sa doslova „vypne“. V tomto procese prestáva fungovať ukladanie tukov, ale nastáva využívanie tuku ako hlavný zdroj energie a tým logicky nastáva aj jeho spaľovanie. Celý prechod na tukový metabolizmus môže trvať pár dní až pár týždňov, záleží od Vášho doterajšieho stravovania. To ako Vám funguje metabolizmus a či spaľuje prevažne cukry alebo tuky, Vám zistia v Kompava Centrum Metflex v Žiline, jednoduchým záťažovým testom.

Výhody tukového metabolizmu

Zo začiatku chvíľu trvá, kým si telo zvykne na zmenu, a môžete pociťovať väčšiu psychickú a fyzickú únavu ktorá je spôsobená tým, že Váš metabolizmus bol zvyknutý využívať ako hlavný zdroj energie glukózu, ktorá mu pri tukovom metabolizme chýba. Po čase si ale na tento nový stav zvyknete a za odmenu prestanete pociťovať návaly hladu, chuť na sladké ale dokonca aj závislosť a neustále myslenie na jedlo. Tuk je prirodzene kalorickejší ako sacharidy, 1g obsahuje až 9kcal, 1g sacharidov iba 4kcal. Tým Vás aj v malom množstve dokáže zasýtiť lepšie a dlhodobejšie. Nebojte sa, že z tukov priberiete ! Z tukov sa priberá jedine ak sú v strave sprevádzané sacharidmi.

 Aký tuk je najvhodnejší?

  • kokosový olej
  • sójový lecitín
  • panenský olivový,
  • obyčajné maslo
  • semiačka ľanové, sezamové a iné semená
  • orechy vlašské, mandle a iné orechy
  • avokádo
  • morské ryby
  • Omega 3

 Ľudia nepriberajú, lebo konzumujú tuk, ale preto, lebo ich telo zabudlo spaľovať tuky.ˮ)         

Dr. Rosedale

 Zrýchlenie metabolizmu- ako športovať pri chudnutí?                                                          

Aj keď  stravovanie je „alfou a omegou“ celého metabolizmu, k efektívnemu chudnutiu prispieva aj pohyb v správnej intenzite. Ak ste si vybrali beh alebo rýchlu chôdzu ako aktivitu, ktorá vám má pomôcť v boji proti nadbytočným kilogramom, vybrali ste si správne. Behom zahrejete celé telo, rozprúdite metabolizmus, spravíte niečo pre svoje psychické aj fyzické zdravie a to hlavné, spálite prebytočné kalórie a chudnutie vám pôjde ľahšie. Aby ste dosiahli vytúžený efekt, je dobré si stanoviť pravidelný režim. Vybehnúť by ste mali aspoň 3 krát do týždňa, v trvaní 40 minút a viac (pre začínajúcich bežcov stačí 30 min a čas postupne zvyšovať). Intenzita by nemala presiahnuť hranicu 70 – 75% vašej maximálnej srdcovej frekvencie.

Ak už máte nejaké tie desiatky kilometrov odbehnuté, isto viete, že behať s plným žalúdkom sa nevyplatí. Posledné jedlo by ste preto mali zjesť najneskôr 2 hodiny pred behom. Nebojte sa ísť behať aj s prázdnym žalúdkom, keďže väčší efekt na spaľovanie tukových zásob je beh nalačno. Ak pôjdete správnou intenzitou, budete mať dostatok energie, pretože Váš organizmus bude využívať energiu z tukových zásob, ktorých máte dostatok. Ak však pôjdete príliš rýchlo, budete potrebovať ako zdroj energie sacharidy (cukry), ktoré sa môžu rýchlo vyčerpať a môžete pocítiť nedostatok energie. A čo je najdôležitejšie, pri vysokej intenzite je spaľovanie tukov minimálne až nulové. Ak však neviete ísť behať s prázdnejším žalúdkom alebo neviete čo zvoliť, ideálnym jedlom, resp. nápojom je SPORT PREMIUM ENERGY od Kompavy. Zasýti, dodá telu energiu prostredníctvom špeciálneho, inteligentného škrobu, ktorý sa správa ako tuk, čiže Váš metabolizmus bude využívať aj naďalej ako zdroj energie tuky. Neovplyvňuje hladinu inzulínu, preto počas behu nebudete pociťovať náhle výkyvy energie. Veľkou výhodou je to, že je ľahko stráviteľný, keďže sa vstrebáva už v tenkom čreve. Nezaťažuje tak  žalúdok a vy sa nemusíte obávať pocitu ťažoby a plnosti. Je to forma energie, z ktorej nemusíte mať výčitky.

Proces zmeny metabolizmu nie je dočasne „držať diétu“. Je to zmena, ktorá Vás naučí poznať lepšie Vaše telo, efektívnejšie využívať energiu prijatú zo stravy a z tukových zásob. Je to cesta za Vašim zdravším, odolnejším a vitálnejším „JA“, ktorá je dlhodobá a nemá JOJO efekt. Aj vy sa môžete stravovať výživne, zdravo a zároveň chudnúť ak viete ako na to.

Kompava spol. s r.o., Piešťanská 1202/44, Nové Mesto nad Váhom 91501, +420 602 426 550, objednavky@kompava.sk
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info