PUMP-efekt: dostaňte výkon a svalový rast na úplne novú úroveň
PUMP-efekt: dostaňte výkon a svalový rast na úplne novú úroveň

PUMP-efekt: dostaňte výkon a svalový rast na úplne novú úroveň

PUMP-efekt: dostaňte výkon a svalový rast na úplne novú úroveň

Športovci všetkých úrovní túžia po dosiahnutí najlepšieho možného výkonu. Bez ohľadu na to, či ide o amatérskeho, čiže rekreačného športovca alebo profesionálneho športovca, existuje mnoho spôsobov, ako zlepšiť svoj výkon a dosiahnuť svoje ciele.

Jedným z najpopulárnejších pojmov v tejto oblasti je PUMP efekt. Ak ste sa už stretli s touto frázou a neviete presne, čo znamená a ako môže ovplyvniť vaše tréningové úsilie, v tomto článku vám poskytneme všetky potrebné informácie.

Čo je to PUMP efekt?

Odborne tento pojem nazývame aj metabolický stres. Metabolický stres je jedným z faktorov, vďaka ktorým môžeme efektívne budovať svalovú hmotu. Vďaka intenzívnej svalovej kontrakcii sa zvyšuje tvorba metabolitov v pracujúcich svaloch.

Pri posilňovaní tak dochádza k zvýšenému prekrveniu svalových vlákien a okrem zvýšeného množstva krvi sa vo svaloch začne zvyšovať množstvo kyseliny mliečnej (laktátu). Vďaka týmto procesom môžeme pociťovať tzv. ,,pálenie svalov“, kedy dochádza k roztiahnutiu žíl a ciev a svaly tak vyzerajú navonok väčšie a pevnejšie.

Tento pojem bol spopularizovaný Arnoldom Schwarzeneggerom v dokumente Pumping iron.

Ako dosiahnuť PUMP efekt?

Počet opakovaní

Ak chceme zvýšiť pocit napumpovania svalov, musíme si zvoliť takú hmotnosť závažia, aby sme dosiahli minimálne 8-12 opakovaní, ideálne 15 a viac opakovaní. V tomto prípade platí, radšej viac opakovaní ako menej. Menej efektívne je z hľadiska PUMP efektu cvičiť so zameraním na budovanie maximálnej sily, to znamená v jednej sérií maximálne do 5 opakovaní.

Spomalenie tempa

Ďalším spôsobom ako zvýšiť prekrvenie svalových vlákien je spomaliť každé jedno opakovanie, a tým lepšie precítiť precvičované svalové skupiny.

Hydratácia

Ak nebudeme dostatočne hydratovaný, nepodarí sa nám dosiahnuť prekrvenie svalov. Nie len že, dehydratácia spôsobuje rôzne zdravotné komplikácie ako napríklad vyčerpanie, nedostatok energie, bolesti hlavy, ale znižuje tiež množstvo vody, ktoré sa dostane do zapojených svalov pri cvičení.

Čím sme lepšie a kvalitnejšie hydratovaní, tým sa do pracujúcich svalov dostane viac plazmy. Vďaka tomu sa zlepší cirkulácia krvi, pretože žily sa naplnia väčším množstvom krvi a srdce vytlačí väčší objem krvi každým jedným úderom.

Ideálne je hydratovať organizmus počas športového výkonu hypotonickým nápojom, ktorý organizmu okrem potrebných tekutín zabezpečí aj prísun minerálov a vitamínov. Iónový nápoj Hypofit obsahuje všetky potrebné vitamíny a minerály a zároveň je obohatený o extrakt zo zeleného čaju, ktorý organizmus nabudí a lepšie pripraví na náročný športový výkon.

Nízko-sacharidová diéta

Nízko-sacharidové diéty sú veľmi populárne pri znižovaní telesnej hmotnosti. Avšak pre napumpovanie svalov nie je tento typ stravovania práve najvhodnejší. V prvom rade, sacharidy sú zdrojom energie pre svalovú prácu, to znamená, že predstavujú energiu, ktorú potrebujeme na to, aby sme mohli podávať maximálny výkon a dosiahli tak maximálne prekrvenie a rast svalovej hmoty.

Glykogén viaže vodu do svalov a navonok tak svaly vyzerajú väčšie a pevnejšie. 1 gram glykogénu na seba viaže 3-4 gramy vody.

Doplnky výživy

L-Arginín zvyšuje tvorbu oxidu dusnatého (NO), čím dochádza k rozšíreniu ciev a vytvára sa požadovaný PUMP efekt. Ďalším skvelým zdrojom oxidu dusnatého je látka L-citrulín, ktorá sa mení v organizme na L-arginín a ten sa následne v bunkách premení na oxid dusnatý (NO), takže v konečnom dôsledku tiež efektívne prispieva k vzniku PUMP efektu. Okrem toho L-citrulín zvyšuje produkciu energie vo svaloch až o skvelých 35 %.

Ideálnu kombináciu týchto dvoch hlavných látok nájdete práve v ArgiNO drinku. Tento energy boost zabezpečí nával energie na perfektný športový výkon a pomôže docieliť požadovaný PUMP efekt až na dobu 8 hodín.