Vláknina a jej priaznivé účinky na detox

Počiatky pojmu „diétna vláknina“ ako nerozpustných štruktúrnych zložiek rastlín sa prvý krát objavili v počiatkoch 50. rokov 20. storočia. O význame vlákniny v potrave a jej pozitívnom vplyve na organizmus sa začalo viac písať a hovoriť až v polovici 70. a začiatkom 80. rokov, vďaka dvom anglickým lekárom. Na základe výskumov v Ugande totiž zistili súvis medzi konzumáciou potravy s vysokým obsahom vlákniny a jej ochrannými účinkami a konzumáciou západnej stravy chudobnej na vlákninu a zvýšeným výskytom civilizačných ochorení, ako je napríklad obezita, diabetes II. typu, rakovina hrubého čreva, divertikulitída, hemoroidy, kardiovaskulárne ochorenia....

Pod pojmom vláknina rozumieme súhrn polysacharidov a lignínu nedegradovateľný endogénnymi enzýmami, vylučovanými v hornej časti tráviaceho traktu človeka. V zmysle tejto definície je zásadné delenie vlákniny podľa rozpustnosti vo vode na nerozpustnú (celulóza a lignín) a rozpustnú (pektín, hemicelulóza, gumy slizy a chitín) vlákninu. Odporúčaný denný príjem vlákniny u dospelých sa pohybuje v závislosti od veku, pohlavia a fyzickej aktivity medzi 20 – 30 g/deň. Naopak príjem vlákniny vyšší ako 60 g je nežiaduci, z dôvodu zníženej resorbcie živín. Odhaduje sa, že u nás je príjem vlákniny obyvateľstva nedostačujúci a to iba 10 až 15 g na deň.

Hlavným zdrojom vo vode nerozpustnej vlákniny najmä obilniny, celozrnné pekárske výrobky, ovsené vločky, šupy z jabĺk, hrušiek, hrozna, zemiakov a pod. Zdrojom vo vode rozpustnej vlákniny je predovšetkým ovocie a zelenina, napríklad citrusové plody, banány, jablká, hrušky, ríbezle, mrkva, kapusta a i. Dôležitým zdrojom potravinovej vlákniny sú i ostatné strukoviny ako hrach, sója, šošovica, cícer.... Nachádza sa tiež v orechoch, maku a v sušenom ovocí. V podobe gumy sa vyskytuje vo fazuli a v bôbe, ako aj v ovse a v jačmeni. Slizy sa nachádzajú v semenách ľanu, chaluhách, morských riasach a hubách.

Nerozpustná vláknina je odolná voči chemickým procesom trávenia v tenkom aj v hrubom čreve, pričom rozpustná vláknina podlieha fermentácii lokálnej mikroflóry hrubého čreva, čím vznikajú fermentačné produkty, mastné kyseliny s krátkym reťazcom (kyselina maslová, propiónová a octová), plyny a energia. Práve tieto mastné kyseliny majú pozitívny vplyv na epitel hrubého čreva a jeho obranyschopnosť.

Význam vlákniny spočíva najmä v jej pozitívnom pôsobení na črevný trakt:

  • robí stolicu objemnejšou, mäkšou a redšou, čo uľahčuje  vyprázdňovanie a zvyšuje jeho frekvenciu
  • pomáha udržať vodnú a elektrolytickú rovnováhu v črevnom trakte
  • zvyšuje peristaltiku a vďaka rýchlejšej pasáži sa znižuje expozícia toxických látok, ich vstrebanie a pôsobenie v organizme
  • karboxylové skupiny pektínu viažu ťažké kovy a bránia ich vstrebávaniu
  • znižuje resorpciu tukov a cholesterolu
  • strava bohatá na vlákninu spomaľuje rýchlosť resorpcie glukózy a tukov z tenkého čreva, čím znižuje postprandiálnu glykémiu, hladinu cukru krvi po jedle
  • spôsobuje pocit sýtosti, čo je žiaduce pri redukčných diétach
  • priaznivé účinky na črevnú mikroflóru, tým že mikroorganizmom hrubého čreva poskytuje živiny a energiu, čím pomáha udržať druhovú pestrosť črevných baktérií a potlačiť rast a množenie patogénnych mikroorganizmov

 

Nežiaduce účinky ktoré môžeme pozorovať pri príjme veľkého množstva vlákniny:

  • môže negatívne ovplyvniť bilanciu vitamínov a minerálnych látok, skrátením doby potrebnej na ich vstrebávanie
  • u niektorých jedincov môže spôsobiť nafukovanie
  • môže zhoršiť využiteľnosť železa
  • pri súčasnom podávaní môže znižovať účinnosť liekov

 

Ak prijímame dostatočné množstvo vlákniny, nesmieme zabúdať aj na dostatočný pitný režim, lebo práve vďaka dostatočnému množstvu vody môže vláknina zväčšiť svoj objem a tak sa môžu prejaviť jej priaznivé účinky na tráviaci trakt a na celý organizmus. Jej dostatočný príjem je v strave nenahraditeľný a to hlavne kvôli tomu, že sa nachádza iba v potravinách rastlinného pôvodu. Potraviny živočíšneho pôvodu neobsahujú žiadnu  vlákninu. Preto je veľmi dôležité zaradiť do svojho jedálnička dostatok rastlinných potravín, ktoré by mali byť každodennou súčasťou nášho jedálnička. Zvýšiť príjem vlákniny nám môžu pomôcť aj doplnky výživy, ako napríklad BELLY FYTO DETOX.

Galéria

Štítky:

Kompava spol. s r.o., Piešťanská 1202/44, Nové Mesto nad Váhom 91501, +420 903 473 211, objednavky@kompava.sk
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info