Ako sa postarať o výživu seniorov? Pozor, výber potravín je zásadný
Ako sa postarať o výživu seniorov? Pozor, výber potravín je zásadný

Ako sa postarať o výživu seniorov? Pozor, výber potravín je zásadný

Ako sa postarať o výživu seniorov? Pozor, výber potravín je zásadný

Slovensko starne. Podľa štatistického úradu SR z roku 2019 počet obyvateľov Slovenska vo vysokom veku a dlhovekých - čiže nad 75 rokov, bol bezmála 350 000. V roku 2018 počet seniorov prvýkrát prevýšil počet detí do 14 rokov. Časť týchto seniorov žije v domovoch pre dôchodcov, väčšina tejto populácie zostáva doma, odkázaná na pomoc iných. 1

S pribúdajúcim vekom pozorujeme zmeny životného štýlu v dôsledku poklesu fyzickej kapacity či vývoja psychického stavu. Tieto faktory môžu spôsobiť zníženie fyzickej aktivity, zníženie príjmu potravy, vyskytuje sa sarkopénia (progresívna strata svalovej hmoty a funkcie), osteopénia (znížená minerálna hustota kostí) a osteoporóza (rednutie kostí). 2, 3

 

Preto je nevyhnutné zabezpečiť starším ľuďom prispôsobené potraviny, s cieľom pokryť špecifické nároky na živiny. Americká štatistická štúdia z roku 2018 odhalila, že zdravý životný štýl (správne stravovacie návyky, mierna konzumácia alkoholu) by mohol predĺžiť život – mužom o 12,2 roka a ženám o 14 rokov (pričom priemerná dĺžka života Slovákov v roku 2020 bola 74,3 roka). 4, 5

Prečo potrebujeme výživu „prispôsobenú“ starším ľuďom? Nestačia bežné potraviny?

Bežné potraviny by samozrejme mali ostať súčasťou jedálnička. Mnohé štúdie však dokazujú, že príjem potravy vekom výrazne klesá. 2, 6, 7, 8

Vo veku 20 - 80 rokov klesá energetický príjem u žien asi o 600 kcal, u mužov až o 1 300 kcal. To predstavuje zníženie príjmu energie až o 50% - pri takomto poklese neostane organizmus bez následkov (zníženie kognitívnych a fyzických schopností, zvýšenie únavy, oslabenie imunity apod.). Je dokázané, že kvalita života starších priamo súvisí s ich stravovacími návykmi. 9, 10

Z uvedených dôvodov môžu byť riešením doplnky výživy – existujú tri typy produktov:

  • Doplnky výživy – sú užitočné pri dodávaní vitamínov, minerálov a ďalších základných živín (vrátane Omega-3 mastných kyselín či izoflavónov proti osteoporóze pre ženy). Hlavnou nevýhodou týchto suplementov je, že sa môžu niektorým starším ľuďom ťažko prehĺtať, môžu ich považovať za lieky a je možné spozorovať určitú averziu.
  • Funkčné potraviny – ide o potraviny, ktoré sú na prvý pohľad podobné konvenčným, ale obsahujú jednu alebo viac výživných látok prospešných pre zdravie. Napríklad proteínové nápoje obohatené o vitamíny, minerály, stopové prvky, enzýmy, ďalej to môžu byť kaše, pudingy, dezerty, polievky a pod. 11
  • „Maškrty“ – ide o tradičné potraviny, ale svojím tvarom a konzistenciou je možné ich kdekoľvek a kedykoľvek počas dňa skonzumovať (bez potreby riadu či príboru, pohodlné aj pre starších ľudí, dokonca ani Parkinsonova choroba nie je prekážkou). Zväčša sú zdrojom energie a základných živín.

Aké najdôležitejšie živiny obsahujú potraviny prispôsobené starším ľuďom?

Vzhľadom na fakt, že energetický príjem starších ľudí je často nedostatočný, potraviny určené pre túto populáciu dodávajú energiu. Zväčša v podobe tukov, keďže práve tuky sú najenergetickejším makronutrientom (sacharidy a bielkoviny majú približne 4 kcal v 1 grame, zatiaľ čo tuky 9 kcal v 1 grame).

 

Čo sa týka kvality lipidov, ideálne sú Omega-3 esenciálne mastné kyseliny, ktorých je v bežnej strave veľmi málo. Rôzne štúdie preukázali, že zvýšená konzumácia Omega-3 znižuje riziko mozgovej príhody, ako aj pokles kognitívnych schopností. 9, 12, 13

Popri tukoch sú veľmi dôležité pre staršiu generáciu aj bielkoviny – pomáhajú udržiavať zdravie kostí a svalov. Ak sú kosti a svaly v dobrej kondícii, telo si zachová svoje fyzické kapacity. S pribúdajúcim vekom prichádza aj anabolická rezistencia. Inými slovami, malé množstvo proteínov nestačí na stimuláciu svalovej syntézy. Tento jav je vhodné eliminovať dodaním väčšieho množstva esenciálnych aminokyselín. Ďalej je dôležité uvedomiť si, že iba jedlo nestačí: fyzická aktivita (dokonca aj chôdza!) je pre udržanie svalovej stimulácie nevyhnutná. 14

 

 Esenciálne aminokyseliny sú také, ktoré si telo nedokáže syntetizovať či ukladať. Preto musia byť dodávané stravou.

 

Najdôležitejšia esenciálna aminokyselina na podporu anabolizmu (svalovej syntézy bielkovín) je predovšetkým leucín. Dávka leucínu 2-3 g predstavuje minimum pre stimuláciu svalovej syntézy u starších. 14, 15, 16, 17, 18

 

Dôležité sú aj mikronutrienty, pretože ich nedostatok môže predstavovať zdravotné riziko. Častý je nedostatok vitamínu D, vitamínu B12 a vápnika, preto je bežné ich pridávanie do potravín určených aj pre starších ľudí.

 

 

Aké potraviny sú vhodné pre starších ľudí?

Nie všetky potraviny sú ideálne pre starších – nie zo zdravotných dôvodov, ale jednoducho starším nechutia. Ako už vieme, s vekom často klesá chuť do jedla, preto musia byť potraviny pre túto kategóriu čo najchutnejšie, aby ich starší človek chcel konzumovať. 7

 

Štúdia z roku 2008 v časopise Journal of Nutrition Health naznačuje, že čím viac negatívnych emócií jedlo vytvára (odpor, ľahostajnosť, obavy, pochybnosti, frustrácia, sklamanie, únava), tým väčšie je riziko podvýživy. Je teda nutné zvoliť také potraviny, ktoré vytvárajú pozitívne emócie. 19

Aké potraviny dokážu u starších ľudí vyvolávať pozitívne emócie?

Štúdia z roku 2006 dokazuje, že staršia generácia obľubuje jedlá, ktoré pozná, s tradičným spôsobom prípravy. Zabudnime teda na komplikované spôsoby prípravy a netradičné exotické jedlá. Príchute by mali byť známe a klasické – vanilka, čokoláda, karamel, káva... Okrem toho senzorické schopnosti sa vekom oslabujú, vhodnejšie sú preto výraznejšie príchute a vône. 20

 

Musia potraviny pre starších ľudí spĺňať konkrétne požiadavky?

Okrem výživového a chuťového aspektu musia mať tieto potraviny aj určitý tvar a štruktúru. Starší ľudia môžu trpieť určitými ochoreniami (napr. dysfágiou – poruchou transportu potravy z úst do žalúdka, xerostómiou – znížením množstva slín v ústach), preto je dôležitá textúra potravín. Vhodná je potravina pozostávajúca z menších súst, aby ju bolo možné prijať jednoducho a bez príboru.

Záver

Aby bola potravina dokonale prispôsobená starším ľuďom, mala by byť:

  • Energetická sobsahom základných živín, predovšetkým vitamínov (D, B12), minerálov (vápnika) a bielkovín (leucínu). Preto sú mliečne proteínové kokteily veľmi zaujímavé a vhodné.
  • Atraktívna a vyvolávať pozitívne emócie. Nie príliš extravagantná, pretože starší uprednostňujú jedlo, ktoré je im dostatočne známe.
  • Ľahko konzumovateľná, s vhodnou textúrou a vhodným tvarom (nie príliš tvrdá, ani príliš suchá).

 

 

 

__________________________________________________________________________________________

ZDROJE:

[1] https://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/aboutus/office.activites/officeNews/vsetkyaktuality/a06f192f-646f-4c99-8932-0c12ef7d84af/!ut/p/z1/tVJNU8IwEP0tHjiW3bRpmx4D49AiMIIgJRcnlJaG0paPCPLvDY4HdQbEgzkkm523b_fNWxAQg6jkQS2lVnUl1-Y_E97L0I9Yq0U4Yv-hjZEThcMWHxFKbJh-B7DB6B6jMX_sjLqUIHVBXK9_BgEiqfRG5zCr53uZW_vCUlVmyUI30FzqoPTJvK9ybYIGHvapLr4mJHoZCezM8qiXWTQJAosFjm1hQuw08xeMyuzcZZOoBcxuQk9_k31WhRcOR1MvPiDtDg-p30NkvY6LEQ8no2DoOMidT8AVjkFYlyk87QuYmWn8i9OEBKYHlR5hUtW70nj29EexIUIXhJqXzWNSNrFJGPMYRY-4LvVJgN55C-xdv91fGl6p87M9NcQ_jID4pm6GS622W8GN7XWl0zcN8T_6viknJXNOVpHx4zjL16vT8e4dxiOqcA!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

[2] Sonya Brownie, “Why Are Elderly Individuals at Risk of Nutritional Deficiency?,” International Journal of Nursing Practice 12, no. 2 (2006): 110–18, https://doi.org/10.1111/j.1440-172X.2006.00557.x.

[3] Alfonso J. Cruz-Jentoft et al., “Prevalence of and Interventions for Sarcopenia in Ageing Adults: A Systematic Review. Report of the International Sarcopenia Initiative (EWGSOP and IWGS),” Age and Ageing 43, no. 6 (November 1, 2014): 748–59, https://doi.org/10.1093/ageing/afu115.

[4] “Indicateurs de Développement Dans Le Monde – Google Public Data Explorer,” accessed August 30, 2020, https://www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sp_dyn_le00_in&idim=country:USA:GBR:CAN&hl=fr&dl=fr#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=sp_dyn_le00_in&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=world&idim=country:USA&ifdim=world&hl=fr&dl=fr&ind=false.

[5] https://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/aboutus/office.activites/officeNews/vsetkyaktuality/90a19dac-b1ba-43f1-a942-f2ad5c017084/!ut/p/z1/tVJNc4IwEP0tPXCEbPimt-h0hFYP2rFqLp2AIClCECLIv2_s9NB2amsPzSGfb9_bzVtE0RrRinV8xyQXFdur84a6z3Mv8kcjTABmD2OIrCicj8gC29hET4gimlSyljnaiLhlud4WOq8ynRVSAzXxjstBrUe2VxsNujaVxceLABgOtizRYxwz3bYyrLPANvXMZFsnAeyBb59V6oRv0eYq9Oq3tKl6hguDgIqnb5DxhIS2NwXwpxMHIhIuF8HcsoBY74AfODYqB-9iDiFGq46nPVpWoinVTz_-scQQ0D2iPC6NPikNMLDvu74NLnYc28MBuGfv-MvhQIkySFQyPUm0_keHlJzZzMaznSqDyfysIND6CxdaX8tFqtjyFVeTZmmTNsaxUd2YS1m3txpo0Pe9sRNit0-NRJQafBeSi1aV_BmJ6rL0rUEvstmdZdN4ODnx0JObm1eiya5N/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

[6] J. E. Morley, “Decreased Food Intake With Aging,” The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences56, no. Supplement 2 (October 1, 2001): 81–88, https://doi.org/10.1093/gerona/56.suppl_2.81.

[7] Anna Pilgrim et al., “An Overview of Appetite Decline in Older People,” Nursing Older People 27, no. 5 (June 2015): 29–35, https://doi.org/10.7748/nop.27.5.29.e697.

[8] Lorenzo M. Donini, Claudia Savina, and Carlo Cannella, “Eating Habits and Appetite Control in the Elderly: The Anorexia of Aging,” International Psychogeriatrics 15, no. 1 (March 2003): 73–87, https://doi.org/10.1017/S1041610203008779.

[9] Riccardo Calvani et al., “Current Nutritional Recommendations and Novel Dietary Strategies to Manage Sarcopenia,” The Journal of Frailty & Aging 2, no. 1 (2013): 38–53.

[10] Thara Govindaraju et al., “Dietary Patterns and Quality of Life in Older Adults: A Systematic Review,” Nutrients 10, no. 8 (July 26, 2018), https://doi.org/10.3390/nu10080971.

[11] karine Pierre-Lecocq, “Aliment fonctionnel,” CERIN, accessed April 9, 2020, https://www.cerin.org/glossaire/aliment-fonctionnel/.

[12] Institute of Medicine (US) Food Forum, Nutrition Concerns for Aging PopulationsProviding Healthy and Safe Foods As We Age: Workshop Summary (National Academies Press (US), 2010), https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK51837/.

[13] Natalia Ubeda, María Achón, and Gregorio Varela-Moreiras, “Omega 3 Fatty Acids in the Elderly,” The British Journal of Nutrition 107 Suppl 2 (June 2012): 3, https://doi.org/10.1017/S0007114512001535.

[14] Benoit Smeuninx et al., “Age-Related Anabolic Resistance of Myofibrillar Protein Synthesis Is Exacerbated in Obese Inactive Individuals,” The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism 102, no. 9 (July 14, 2017): 3535–45, https://doi.org/10.1210/jc.2017-00869.

[15] Imanipour Vahid et al., “The Effects of Branch-Chain Amino Acids on Fatigue in the Athletes,” Interventional Medicine & Applied Science 10, no. 4 (n.d.): 233–35, https://doi.org/10.1556/1646.10.2018.10.

[16] Joshua C. Anthony et al., “Orally Administered Leucine Stimulates Protein Synthesis in Skeletal Muscle of Postabsorptive Rats in Association with Increased EIF4F Formation,” The Journal of Nutrition 130, no. 2 (February 1, 2000): 139–45, https://doi.org/10.1093/jn/130.2.139.

[17] Christos S. Katsanos et al., “A High Proportion of Leucine Is Required for Optimal Stimulation of the Rate of Muscle Protein Synthesis by Essential Amino Acids in the Elderly,” American Journal of Physiology. Endocrinology and Metabolism 291, no. 2 (August 2006): E381-387, https://doi.org/10.1152/ajpendo.00488.2005.

[18] Hope Barkoukis, “Nutrition Recommendations in Elderly and Aging,” The Medical Clinics of North America 100, no. 6 (November 2016): 1237–50, https://doi.org/10.1016/j.mcna.2016.06.006.

[19] Issa Narchi et al., “Emotions Generated by Food in Elderly French People,” The Journal of Nutrition, Health & Aging 12 (February 1, 2008): 626–33, https://doi.org/10.1007/BF03008273.

[20] M. Laureati et al., “Sensory Acceptability of Traditional Food Preparations by Elderly People,” Food Quality and Preference, The First European Conference on Sensory Science of Food and Beverages: “A Sense of Identity,” 17, no. 1 (January 1, 2006): 43–52, https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2005.08.002.