novinka glutation jeden z najsilnejších antioxidantov

Palivo pre mozog? Glukóza!
Palivo pre mozog? Glukóza!

Palivo pre mozog? Glukóza!

Palivo pre mozog? Glukóza!

Mozog je orgán, ktorého bunky spotrebujú 2 krát toľko energie ako ostatné bunky v tele. Je závislý od primárneho zdroja energie a to glukózy. Glukóza je jediný zdroj energie, ktorý vedia naše nervové bunky – neuróny využiť.

Keďže tieto bunky nemôžu glukózu skladovať, sú závislé od stálej dodávky glukózy krvou. Ostatné orgány môžu čerpať energiu aj z bielkovín a tukov, no náš mozog toto nedokáže.

Hoci mozog váži len 2% z celkovej našej váhy tela, spáli pravidelne asi 20% denných kalórií.

Nervové bunky spotrebujú veľa energie na produkciu enzýmov a neurotransmiterov, ktoré roznášajú signály niekedy až na metrové vzdialenosti. Najviac energie neuróny využijú na bioelektrickú komunikáciu cez nervový systém.

Prenos signálov spotrebuje približne polovicu celkovej energie, čo je 10% celkovej energie tela. Na to aby mozog vydal zo seba najlepšie, musí mať neustály prívod krvi s primeranou hladinou glukózy.

Naše telo je prispôsobené na prijímanie cukrov v prírodnej forme ovocia, zeleniny a celozrných obilnín. Práve tieto potraviny obsahujú glukózu a fruktózu, cukry ktoré vie náš organizmus rýchlo využiť. Rafinovaný (biely) cukor sa rýchlo vstrebáva do krvi ale telo reaguje na to zvýšením vylučovaním inzulínu z pankreasu.

Inzulín rapídne znižuje hladinu cukru v krvi, často až pod hranicu hypoglykémie. Nízka hladina cukru v krvi spôsobí, že náš mozog nemá energiu a nemôže pracovať. Cítime sa unavení, malátni, točí sa nám hlava, zatmieva sa nám pred očami.

V tomto stave si väčšinou dáme niečo sladké, čím nám cukor vyletí hore a opäť spadne dolu. Tento kolísavý dej sa nám neustále opakuje. Môže to vyvrcholiť agresivitou, nervozitou a nesústredenosťou.

V takýchto prípadoch by sme mali skonzumovať potraviny s nízkym glykemickým indexom (GI). Tie rapídne nezvýšia hladinu cukru v krvi ale zároveň dodajú nášmu mozgu potrebnú energiu.

K potravinám z nízkym GI patria:

  • nízkotučný jogurt
  • arašidy
  • fruktóza
  • sója
  • jablká, čerešne, slivky, pomaranč, marhule
  • ryža

Typ: Študenti by si počas učenia mali dávať glukózu, ktorá ich nabudí a dodá mozgu energiu. Budú mať väčšiu chuť na učenie, lepšie im to bude myslieť a budú pokojnejší.