Výživové doplnky pre deti: Kedy a prečo s nimi začať?
Výživové doplnky pre deti: Kedy a prečo s nimi začať?

Výživové doplnky pre deti: Kedy a prečo s nimi začať?

Výživové doplnky pre deti: Kedy a prečo s nimi začať?

Počas toho, ako deti rastú, je dôležité, aby prijímali dostatok vitamínov a minerálov na zabezpečenie si dobrého zdravia. Mnohí rodičia premýšľajú nad tým, či zdravie svojich detí podporiť aj výživovými doplnkami. Poďme sa pozrieť na to, ako to teda je.

Väčšina detí prijíma dostatočné množstvo výživných látok z vyváženej stravy, avšak sú prípady a okolnosti, keď deťom vitamíny a minerály chýbajú. Potreba živín sa mení v závislosti od veku, pohlavia, rastu či úrovne aktivity.

Detská strava by okrem správneho počtu kalórií mala spĺňať aj:

Nutrient ODD pre deti vo veku 1 - 3 rokov ODD pre deti vo veku 4 - 8 rokov
vápnik 700 mg 1,000 mg
železo 7 mg 10 mg
Vitamín A 300 mcg 400 mcg
Vitamín B12 0.9 mcg 1.2 mcg
Vitamín C 15 mg 25 mg
Vitamín D 600 IU (15 mcg) 600 IU (15 mcg)

* ODD - odporúčaná denná dávka

A to nie je všetko. Deti potrebujú celé spektrum vitamínov a minerálov, rovnako ako dospelí. V opačnom prípade by ich organizmus nedokázal rásť a fungovať tak, ako má. Čiže deti potrebujú presne také isté živiny ako dospelí, rozdiel je v menšom množstve. 

Pre zdravie kostí je najpotrebnejší vápnikvitamín D. Na to, aby sa počas detstva vyvíjal správne mozog, sú dôležité minerály ako železo, zinok a tiež vitamíny A, B6, B12 či vitamín D.

Deti a výživové doplnky

Pokiaľ majú deti pestrú a vyváženú stravu, zvyčajne suplementy nepotrebujú. Ich telo si z potravy zoberie všetko, čo potrebuje. Lekári preto skôr odporúčajú, aby rodičia svojim deťom dávali všetky druhy ovocia a zeleniny, kvalitný zdroj bielkovín, zdravé tuky a sacharidy.

Dieťa, ktoré si zo stola berie jahodu

Je však niekoľko výnimiek a okolností, pri ktorých sa doplnky výživy pre deti odporúčajú. Poďme sa bližšie pozrieť na to, ktorým deťom sa okrem bežnej stravy odporúča užívať aj doplnky výživy:

  • Deti, ktoré sú veľmi prieberčivé a je ťažké do nich dostať ovocie a zeleninu,
  • deti, ktoré vydávajú veľa energie – malí športovci a veľmi neposedné deti,
  • deti, ktoré sú často choré,
  • deti, ktoré majú vegetariánsku alebo vegánsku stravu,
  • deti, ktoré majú problémy s trávením.

Pri deťoch, ktoré konzumujú rastlinnú stravu, je veľmi dôležité dať pozor na dostatočný príjem vitamínu B12, ktorý sa prirodzene vyskytuje práve v živočíšnej strave. Pokiaľ by sa tento vitamín dostatočne nenahradil, deti by mohli mať problém s vývojom.

Taktiež na nedostatok minerálov a vitamínov sú náchylné deti, ktoré majú celiakiu. Pre ich telo je ťažšie získať dostatok železa, zinku či vitamínu D.

Deti sú taktiež veľmi často prieberčivé a vyberajú si práve také potraviny, ktoré pre telo nie sú úplne najprospešnejšie. Ak odmietajú jesť ovocie a zeleninu, mali by ste zbystriť pozornosť. Pokiaľ deti obľubujú sladkosti a maškrty, nájdite pre nich vhodnú náhradu. Namiesto klasického pudingu im kúpte dezert, ktorý obsahuje aj potrebné minerály a vitamíny. A namiesto sladených nápojov, ktoré obsahujú plno rafinovaného cukru, im zabezpečte dostatočný pitný režim pomocou nápojov, ktoré sú nielen chutné, ale tiež výživné.

Deti, ktoré športujú

Aké výživové doplnky dávať deťom?

Pri výbere výživových doplnkov pre dieťa stavte vždy na kvalitu, prípadne ak si nie ste výberom istý, poraďte sa s lekárom. Dôležité je taktiež to, aby ste neprekračovali odporúčané denné dávky, ktoré by mohli byť pre deti toxické.

Na imunitu

Deti bývajú často choré, za čo môže aj oslabená imunita. V takomto prípade by ste mali naštartovať imunitný systém vášho dieťaťa nielen dlhodobým zvýšeným príjmom ovocia a zeleniny.

Podporiť imunitu môžete napríklad s Premium Colostrum, ktoré je vhodné pre deti už od 3 rokov. Rovnako výborným posilňovačom imunity je L-lyzín, ktorý je najlepšie užívať v období vírusových ochorení.

Deti, ktoré odmietajú zdravú a vyváženú stravu

Ak sa vám zdá, že vaše dieťa má nie veľmi dobrú životosprávu a do jedenia ovocia a zeleniny sa príliš nehrnie, podporte jeho zdravé trávenie prírodným produktom Probiodom. Ide o kvalitné probiotické kultúry, ktoré podporia imunitu, prečistia tráviaci systém a je veľmi dobré užívať ich počas brania antibiotík. Probiodom je vhodný pre deti už od 3 rokov.

Pre zdravý vývoj mozgu detí je veľmi dobrý príjem dostatočného množstva omega-3 mastných kyselín, ktoré sa nachádzajú napríklad v tučných rybách. Ak však vaše dieťa ryby príliš neobľubuje, dávajte mu výživový doplok Omega-3, v ktorom rybacia chuť úplne zaniká.

Pre malých športovcov, neposedné deti i maškrtníkov

Deti potrebujú pre správny vývoj a rast energiu, ktorá funguje. Reč je o zdravých zdrojoch kalórií, ktoré neobsahujú plno rafinovaného cukru, umelých farbív a konzervantov.

Pokiaľ vaše deti športujú a majú veľa pohybu, dôležitý je pitný režim. Namiesto sladených nápojov a džúsov im dajte nápoje, ktoré majú aj potrebné minerály a vitamíny. Napríklad JAMI drink vo sviežej malinovej príchuti obsahuje vitamín D3 a C, taktiež železo a zinok. Príprava je veľmi jednoduchá – prášok stačí zarobiť vo vode.

Dieťa s činkou, ktoré športuje

Povedzme si úprimne, deti milujú sladkosti a sladké maškrtenie. Bežné sladkosti sú však plné umelých látok, ktoré pre zdravý vývoj nie sú úplne najprospešnejšie. Našťastie existujú zdravé maškrty pre deti, ktoré sú plné vitamínov.

Vyskúšajte svojmu dieťaťu kúpiť JAMI dezert a uvidíte, že si ho zamiluje. Na výber máte dve príchute – jahodu a čokoládu, pričom čokoládový JAMI dezert je vhodný aj pre deti, ktoré nemôžu laktózu.

Príprava je taktiež veľmi jednoduchá, prášok stačí nasypať do vody a rozmixovať v šejkri. Pokiaľ chcete, do hotového dezertu môžete pridať čerstvé či sušené ovociezdravú maškrtu máte hotovú v priebehu minúty.