Diabetici - môžu vôbec sladké?
Diabetici - môžu vôbec sladké?

Diabetici - môžu vôbec sladké?

Diabetici - môžu vôbec sladké?

Ak chceme zdravo žiť, musíme sa zdravo stravovať. Pri liečbe a zvládaní príznakov cukrovky pomáha úprava a zmena životného štýlu. Pri obezite je nevyhnutná diéta a redukcia telesnej hmotnosti, zníženie príjmu soli, vylúčenie alkoholu a pravidelná telesná aktivita. Diabetikom je odporúčané, aby jedli viac ovocia a zeleniny, a aby znížili príjem nasýtených tukov a cholesterolu.

Každý z nás potrebuje pre správne fungovanie tela palivo v podobe energie. Tú získavame z troch základných živín v potrave. Sú to bielkoviny, tuky a cukry. Dôležitý je výber správnych a kvalitných potravín. Ak máte chuť na sladké, ideálne je dať si čerstvé alebo sušené ovocie, či orechy. Medzi vhodné ovocie pre diabetikov zaraďujeme ananás, slivky, banány, jahody a čučoriedky. Aj diabetici môžu mať sladký život, ak si vyberú vhodné sladkosti. A najmä vhodné sladidlo.

Ak máte chuť na sladké, ideálne je dať si čerstvé alebo sušené ovocie, či orechy.

Glykemický index sladkostí

Pri výbere správnych potravín by sa diabetici mali zamerať hlavne na glykemický index potravín - hlavne sladkostí. Hodnota glykemického indexu nám hovorí o miere zvyšovania hladiny krvného cukru. Potraviny, ktoré majú vysoký glykemický index, obsahujú cukor, ktorý sa štiepi a vstrebáva rýchlo. To výrazne zvyšuje hladinu cukru a inzulínu v krvi, a zároveň vedie rýchlo k pocitu hladu. Náhle výkyvy glykémie spôsobujú postupné poškodzovanie cievnej steny, čo spôsobuje komplikácie a zhoršenie príznakov cukrovky. Diabetici by sa preto sladkostiam s vysokým glykemickým indexom mali vyhýbať, aj keď z hľadiska sacharidových jednotiek sa do jedálnička zaradiť dajú. Táto zásada je ideálna aj pri výbere vhodného sladidla.

Miska plná orechov a sušeného ovocia

Vysoký glykemický index má klasický rafinovaný biely cukor, hnedý cukor, hroznový cukor - glukóza, a rovnako aj prírodný trstinový cukor, med, javorový sirup a glukózový sirup. Všetky tieto sladidlá sú nevhodné pre diabetikov, pretože enormne zvyšujú hladinu krvného cukru. Medzi nevhodné by sme mali zaradiť aj niektoré umelé sladidlá, napr. aspartam (E951), sacharín (E954), acesulfám K (E950) a cyklamát (E952). Ide o látky pre telo cudzie, pretože sa bežne v prírode nevyskytujú a majú aj pomerne vysoký glykemický index. Navyše, pre diabetikov existujú aj spoľahlivejšie a zdravšie spôsoby sladenia.

Sladidlá vhodné pre diabetikov

Alternatívnymi a oveľa zdravšími prostriedkami na sladenie sú prírodné sladidlá. Sirup z agáve, trstinová melasa, jačmenný či ryžový slad. Všetky majú nízky glykemický index a v miernom dávkovaní patria medzi vhodné sladidlá pre diabetikov. Jedným z rozšírených sladidiel je ovocný cukor - fruktóza. Nájdete ho v zložení takmer každej dia sladkosti určenej pre diabetikov. Je sladšia ako repný cukor a má aj nízky glykemický index, ale diabetici by si mali strážiť jej príjem. Vhodným sladidlom je napríklad ovocný cukor - erythritol, ktorý nezvyšuje cukor v krvi ani hladinu inzulínu. Odporúčaná denná dávka je cca 80 g, inak by mohol spôsobovať tráviace ťažkosti, čo je pri alkoholových cukroch pomerne bežné. Ďalšou možnosťou je brezový cukor. Aj xylitol je alkoholový cukor, takže ho treba konzumovať s mierou. Okrem toho, že je vhodný pre diabetikov, prospieva aj zubom a zvyšuje hustotu kostí.

Lyžička s kryštálovým cukrom

Spomenúť by sme mali aj stéviu, ktorá je veľmi obľúbeným prírodným sladidlom. Nezaťažuje telo žiadnymi kalóriami a súčasne nezvyšuje hladinu krvného cukru. Jej glykemický index je nádherná 0! Sladivosť má pritom až 300-krát vyššiu ako klasický repný cukor. Diabetici si ju môžu spokojne dopriať a použiť ju nielen do nápojov, ale aj pri pečení a varení. Keďže má jedinečnú príchuť, pri pečení dezertov ju môžete potlačiť napríklad kvalitnou horkou čokoládou s vysokým obsahom kakaa.

Zdravé sladkosti

Medzi zdravé sladkosti vhodné pre diabetikov patrí naša proteínovo-tuková tyčinka Wellness bar. Obsahuje špeciálnu zmes proteínov, zdravých tukov a vlákniny s prebiotickým charakterom. Má nízky glykemický index, je sladená stéviou a predstavuje prirodzený zdroj vitamínov a minerálov. Na výber máte čokoládovú alebo vanilkovú. Navyše si ju môžete dať kedykoľvek a kdekoľvek počas dňa.

Proteínovo-tuková wellness tyčinka

Na rýchle zahnanie únavy z nedostatku cukru poslúžia osviežujúce energetické cukríky Energy drops. Dodajú vám rýchlu a nevyhnutnú energiu pre akúkoľvek aktivitu, fyzickú aj psychickú. Vďaka taurínu a kofeínu povzbudia Vašu myseľ a výživná látka L-karnitín zabezpečí dostatok energie. Sú sladené fruktózou a nájdete ich v 3 ovocných príchutiach.

Ďalšou zdravou maškrtou je náš jedinečný gainer vo forme pudingu Extra Mass Puding. Vďaka lahodnej a ľahko stráviteľnej forme pudingu je ideálny zdroj energie pri športovaní. Vďaka rýchlej príprave bez varenia je vhodný aj ako rýchla maškrta, ktorá zasýti na dlhší čas. Má ideálny pomer sacharidov a bielkovín, množstvo vitamínov a esenciálnych aminokyselín. Iba zmiešame s mliekom a sladká čokoládová alebo vanilková maškrta je hotová. Pre diabetikov odporúčame max 1 puding denne.

Zdravou a chutnou sladkosťou môže byť aj proteínový nápoj. Vyskúšajte Wellness Daily Proteín - svojím zložením nemá na trhu konkurenciu a kombináciou látok je jedinečný pre nastavenie správneho fungovania organizmu. Obsahuje 65% trojzložkového proteínu s postupným uvoľňovaním aminokyselín, MCT tuky, vlákninu, enzýmovú zložku a komplex vitamínov a minerálov. Ak si tento proteín zarobíte v plnotučnom mlieku, dostanete nutrične bohatú a zdravú sladkosť. V ponuke máme až 7 príchutí (vanilka, čokoláda, čokoláda+kokos, natural, jahoda+malina, slaný karamel, pistácie). Určite si každý vyberie.

Odpoveď na otázku, či diabetici môžu vôbec sladké, je teda áno. Ak si dajú vhodne vybranú zdravú sladkosť. Ulahodia tak nielen chuťovým bunkám, ale najmä svoju zdraviu.