6 tipov na posilnenie imunity pri nástupe do školy: Už žiadny často chorý škôlkár či školák
6 tipov na posilnenie imunity pri nástupe do školy: Už žiadny často chorý škôlkár či školák

6 tipov na posilnenie imunity pri nástupe do školy: Už žiadny často chorý škôlkár či školák

6 tipov na posilnenie imunity pri nástupe do školy: Už žiadny často chorý škôlkár či školák

Opäť je tu obdobie, kedy sa naše malé hviezdy znova vydajú na školácke dobrodružstvo. September znamená, že deti si po mesiacoch prázdnin znova zasadnú do školských lavíc. Škôlka a škola sú miestami, kde sa deti stretávajú, učia a hrajú sa, rozvíjajú svoje schopnosti. Začlenenie sa do kolektívu deťom zabezpečí nových kamarátov a skúsenosti, ale tiež riziká v podobe bežných infekčných ochorení. Všetci rodičia ich iste poznajú, sopeľ, kašeľ, dlhotrvajúca nádcha u detí a mnoho ďalších.

Imunitný systém zohráva kľúčovú úlohu v ochrane tela pred chorobami a infekciami. Pre deti, ktoré sa nachádzajú v období rýchleho rastu a vývoja, je imunitný systém obzvlášť dôležitý. Popravde, silná imunita našich ratolestí, je veľmi dôležitá aj pre rodičov, pretože často chorý škôlkár alebo školák dokáže dospelých na niekoľko dní až týždňov vyradiť z pracovného tempa. Alebo sa rodičia dostávajú do nepríjemnej situácie, čo urobiť s chorým dieťaťom, ak musia ísť do práce. Neustále choré dieťa, jednoducho povedané, predstavuje pre rodičov ,,nočnú moru“ a zároveň pocity smútku, ktoré zažívajú pri pohľade na svoju chorú ratolesť. Ako môžete zabezpečiť, aby mali deti silnejšiu imunitu, a tak chrániť zdravie celej rodiny? Máme pre vás niekoľko nenahraditeľných tipov a skúseností čo je najlepšie na imunitu pre deti.

Prečo je imunita detí po návrate do školy oslabená?

Obdobie návratu do školských lavíc je plné nových skúseností, avšak tiež mikróbov v novom prostredí. September je zároveň charakteristický prudkými zmenami počasia. Navyše, dieťa tu prichádza do kontaktu s oveľa vyšším počtom detí ako zvyčajne. Zvýšená expozícia rôznych vírusov a baktérií, nadmerný kontakt s rovesníkmi a prudké zmeny počasia predstavujú ťažkú skúšku pre detský imunitný systém. A tak prichádza pre celú rodinu nekončiaci kolotoč chrípok, prechladnutí, kašľov, zelených sopľov a nádchy. Detský imunitný systém v tomto období doslova vysiela alarm pre rodičov, aby mu pomohli a posilnili ho, aby mohol čeliť týmto hrozbám.

Bakteriálne a vírusové ochorenia detí. Aký je rozdiel?

V škôlke a v škole sa deti stretávajú so širokou škálou infekcií a ochorení, ktoré môžu ovplyvniť ich zdravie a pohodu. Dve najčastejšie kategórie ochorení sú bakteriálne vírusové infekcie. Hoci môžu mať podobné príznaky, majú odlišné príčiny a liečbu.

Vírusové infekcie

Ochorenia, ktoré vznikajú v dôsledku nachladnutia organizmu, spôsobuje z prevažnej väčšiny vírus. Počas jesenného obdobia dochádza k rýchlejšiemu šíreniu vírusov z dôvodu absencie slnečných lúčov, vitamínov, a tak je aj organizmus náchylnejší na chlad a následné nachladnutie. Vírusové infekcie sa prejavujú najčastejšie kýchaním, zápalom spojiviek, bolesťou hrdla, nádchou, kašľom, ale i pocitmi únavy či bolestivosťou celého tela. Často sa tiež vyskytuje horúčka, ktorá síce predstavuje obrannú reakciu organizmu, ktorá bojuje proti vírusom a baktériám, ale pri vysokej teplote je nutné siahnuť pri liekoch na jej zníženie. Vírusy sa šíria vzduchom, prostredníctvom fyzického kontaktu, kontaminovanej vody alebo potravín.

Vírusové infekcie sa nemusia vždy liečiť antibiotikami alebo liekmi na imunitu pre deti na predpis. Liečba by mala zahŕňať odpočinok, dostatočný príjem tekutín doplnky na podporu imunity a lieky na zmiernenie symptómov.

Bakteriálne infekcie

Bakteriálne ochorenia sú spôsobené baktériami, jednobunkovými mikroorganizmami. Príznaky môžu byť podobné ako pri vírusoch. Šíria sa vzduchom, dotykom či infikovanými predmetmi. Bakteriálne infekcie si vyžadujú liečbu antibiotikami na potlačenie bakteriálneho rastu a rozvoja. Je potrebné dodržiavať predpísanú dávku a režim liečby, aby sa predišlo rezistencii na antibiotiká.

Tipy a triky ako zatočiť s infekciami

1. Zdravá strava a výber kvalitných surovín

Význam správnej výživy pre imunitný systém detí je nesmierne dôležitý. Vitamíny na imunitu pre deti predstavujú najmä vitamín A, C, ED, ako aj minerály zinok a selén. Doprajte deťom čerstvé ovocie a zeleninu, ktoré sú bohaté na antioxidanty a vitamíny. Myslite aj na probiotiká, ktoré sa nachádzajú v jogurtoch a kyslých mliečnych výrobkoch. Môžu podporiť zdravú mikroflóru, ktorá je základom pre správne fungovanie imunitného systému. Pri podpore imunitného systému sa tiež osvedčila aminokyselina L-lyzín, ktorá okrem posilnenia imunitného systému tiež účinne bojuje proti herpesom a oparom.

Tip na desiatu pre školáka

Desiata je dôležitým pokrmom pre deti, pretože im dodá energiu a živiny na celé dopoludnie. Venujte pozornosť jej príprave tak, aby bola chutná a zároveň výživná.

V ideálnom prípade by mohla vyzerať takto:

  • Ovocie a zelenina: nakrájané jablká, hrozno, mrkva alebo uhorka. Tieto potraviny sú bohaté na vlákninu, vitamíny a minerály.
  • Ovocné smoothie: pripravte smoothie z čerstvého ovocia a prírodnej šťavy. Vašim deťom tak doprajete vitamíny a potrebnú hydratáciu.
  • Orechy a semienka: hrsť orechov alebo semienok poskytne zdravé tuky a bielkoviny, ktoré sú prospešné pre imunitný systém.
  • Celozrnné pečivo: vhodným výberom je celozrnné pečivo so šunkou, syrom alebo avokádom. Táto kombinácia poskytne dlhodobý pocit sýtosti a energiu.

2. Dostatok zdravého spánku

Spánok hrá dôležitú úlohu pri obnove tela a regenerácii. Počas hlbokého spánku sa produkujú protilátky a bielkoviny, ktoré pomáhajú organizmu bojovať proti infekciám. Nedostatok spánku môže naopak imunitný systém oslabiť. Snažte sa preto zabezpečiť, aby vaše deti mali pravidelný a dostatočný spánkový režim.

3. Podporte deti vo fyzickej aktivite a športe

Pravidelná fyzická aktivita zvyšuje cirkuláciu krvi a lymfy, čím pomáha prenášať protilátky a biele krvinky po celom tele. Pohyb podporuje rýchlejšiu reakciu imunitného systému na infekcie. Nevyhýbajte sa aktivitám ani v sychravom počasí. Stačí primerané oblečenie a aspoň krátka prechádzka. Kontakt so vzduchom a prírodou môže deťom pomôcť prispôsobiť sa rôznym podmienkam. Prispieva tiež k silnejšiemu srdcovo-cievnemu systému a udržiavaniu zdravej telesnej hmotnosti. Nezabudnite na to, že osobný príklad je dôležitý. Plánujte teda spoločné športové aktivity a rodinné prechádzky.

4. Zdôrazňujte dôležitosť hygieny

Učte deti základným hygienickým návykom ako je umývanie rúk po návrate zo školy, pred jedlom a po návšteve toalety. Týmto spôsobom môžete minimalizovať riziko šírenia infekcií.

5. Podpora v rodinnom prostredí

Staňte sa vzorom pre svoje deti tým, že sami budete žiť zdravo a starostlivo. Rodinná podpora a spoločný čas môžu mať pozitívny vplyv na emocionálnu pohodu a tým aj na imunitný systém. Chronický stres u detí môže vyvolať zvýšenú produkciu hormónu kortizolu, ktorý môže oslabiť imunitný systém.

6. Vsaďte na kvalitné doplnky výživy

Imunitný systém novorodencov je  nedokonalý, pretože boli chránení matkou počas celého tehotenstva. Ich vlastný imunitný systém sa po narodení postupne začína vyvíjať počas niekoľkých nasledujúcich rokov. Detská imunita síce funguje približne rovnako ako imunitný systém dospelých, ale s istými rozdielmi. Imunitný systém detí nie je ešte úplne vyvinutý, no zároveň dokáže efektívnejšie spracovávať a vytvárať protilátky. A preto podporiť imunitný systém látkami, ktoré ho posilňujú, sa javí ako efektívna cesta k budovaniu silnej obranyschopnosti detského organizmu.

Ihneď po narodení je detská imunita silne podporovaná látkou nazývanou kolostrum, prostredníctvom materského mlieka. Kolostrum je hustá tekutina, ktorú tvorí materská žľaza v priebehu tehotenstva a tesne po pôrode. Táto tekutina je vlastne prvým materským mliekom, ktoré novorodenec dostáva od matky. Kolostrum má veľmi vysoký obsah živín a podľa mnohých odborníkov je považované za prírodný zázrak pre naštartovanie a posilnenie imunitného systému. Tí, ktorí suplementáciu kolostrom už skúsili, tvrdia, že kolostrum je to najlepšie na imunitu pre deti.

Pri všetkých vyššie spomínaných blahodarných účinkoch kolostra sa vám iste vynára myšlienka, ako zabezpečiť vášmu dieťaťu, a vlastne celej rodine, kolostrum, ak už materské mlieko nie je k dispozícii. Je to však jednoduché. Stačí si vybrať kvalitné kolostrum spomedzi výživových doplnkov. Problémom však je, že výživových doplnkov je na trhu nekonečné množstvo, takže pri výbere treba byť opatrný.

Ako si vybrať kolostrum správne?

V dnešnej dobe, kedy je trh doslova presýtený výživovými doplnkami, môže byť celkom náročné sa medzi nimi zorientovať a vybrať si skutočne kvalitný a účinný doplnok výživy. Kolostrum môžete nájsť vo forme kapsúl, prášku, ale i v tekutej forme.

Tekutá forma kolostra sa síce môže zdať najpraktickejšia, avšak táto forma často obsahuje vysoký podiel konzervačných látok (pre bezpečné skladovanie a dlhšiu trvanlivosť), ktoré organizmu môžu škodiť, preto sa skôr odporúča forma kapsúl alebo prášku. Forma kapsúl sa však javí ako najbezpečnejšia najmä z dôvodu, že sa pri spracovaní neupravuje tepelne, a tak sa neznižuje kvalita a biologická hodnota účinnej látky.

Pri výbere kolostra je tiež dôležité zohľadniť aj krajinu pôvodu. Mnohé vedecké štúdie potvrdili, že výživové doplnky obsahujúce kolostrum (mledzivo) z mimoeurópskych krajín (Kanada, USA, Nový Zéland a iné) sú menej účinné na nás Európanov. Dôvodom je fakt, že zvieratá z týchto krajín sa stretávajú vo svojom prirodzenom prostredí s inými alergénmi a patogénmi, čo sa potom odráža i v účinnosti samotného kolostra na človeka.

Mledzivo v Premium Colostrum od slovenskej firmy Kompava pochádza z vybraných fariem na severe Francúzska, z kontrolovaných chovov z okolia francúzskej mliekarenskej spoločnosti, čím je zabezpečená jeho perfektná čerstvosť. Kravy tejto spoločnosti sú chované na farmách, ktoré využívajú tradičné know-how rešpektujúce prírodu a zvieratá. Vysoká kvalita mlieka je zaručená neustálou kontrolou a dodržiavaním najprísnejších podmienok. Vďaka špeciálnym analýzam RID (Radial Immuno Diffusion) každej dávky je Premium Colostrum zárukou štandardizovaného obsahu až 35 % aktívnych imunoglobulínov (látok aktívne podporujúcich imunitný systém).

Kompava Premium Colostrum je vhodné na posilnenie imunity pre deti od 3 rokov. Ak majú vaše deti problém s prehĺtaním kapsúl nezúfajte, je možné obsah kapsule jednoducho vysypať do vody či čaju izbovej teploty, a vyčarovať si tak domáci sirup na imunitu pre deti.

Prevratný objav vedcov v silnej imunite: Laktoferín

Vedci prišli s prevratným zistením, že proteín Laktoferín, ktorý je súčasťou materského mlieka, dokáže efektívne bojovať proti vírusom, zabrániť ich vstupu do bunky a tiež znižovať zápal, a tak významne znížiť čas liečby. Laktoferín sa tiež nazýva červeným proteínom z mlieka. Je prirodzenou súčasťou kolostra, pričom najvyšší podiel laktoferínu obsahuje kravské kolostrum (2%).

Ide o multifunkčný proteín, ktorý viaže železo a má priamu antimikrobiálnu úlohu (obmedzuje množenie mikroorganizmovbaktérií, vírusov a tiež parazitov. Pri vírusových infekciách sa vírus viaže na povrch bunky s cieľom preniknúť do nej a rozmnožiť sa. Antivirotický účinok laktoferínu sa prejavuje najmú v počiatočnej fáze infekcie, a to tým, že zabráni vstupu vírusových častíc do buniek.

Ak chcete zvýšiť obranyschopnosť organizmu, a tak zlepšiť schopnosť organizmu odolávať hrozbám a možným infekciám, Premium Lactoferrine od spoločnosti Kompava je tou správnou voľbou. Ide o jediný produkt svojho druhu na slovenskom trhu, ktorý obsahuje 100% laktorferín spolu so zinkom a selénom.

Nezabudnite, že silnejší imunitný systém znamená nie len väčšiu odolnosť voči infekciám, ale aj menej dní strávených v posteli a viac dní strávených v škole či škôlke so spolužiakmi. Preto dbajte o vývoj imunitného systému u vašich detí a podporte ho správnou výživou, hygienickými návykmi a správnym životným štýlom. V neposlednom rade nezabudnite ani na správne doplnky výživy.

Doprajte svojim deťom a celej rodine prírodnú imunitu vo forme Premium ColostrumPremium LactoferrineTíto pomocníci účinne pomôžu zabezpečiť zdravie celej rodiny, a tak bezproblémový chod domácnosti.