Spaľovač tukov L-karnitín, čo to je? Pomáha to? 26. 02. 2015

L-karnitín je životne dôležitá prirodzená živina, ktorá hrá zásadnú úlohu v energetickom metabolizme v tele a teda aj na metabolizme tukov. L-karnitín bol známy ako vitamín BT. Prenáša mastné kyseliny do mitochondrií, energetických zdrojov v bunkách, ktoré mastné kyseliny premieňajú na energiu. Bez L-karnitínu sa mastné kyseliny do mitochondrií nedostanú a telo nemôže spaľovať tuky. L-karnitín je veľmi dôležitý pri dodávaní energie do mnohých telesných orgánov, ako napr. srdce, svaly, pečeň a bunky imunitného systému, čím umožňujú ich funkciu. Okrem toho má L-karnitín aj detoxikačnú funkciu, pretože pomáha z buniek odstraňovať medziprodukty metabolizmu.

Výskyt aminokyseliny karnitín v ľudskom tele?

Ľudské telo obsahuje asi 20-25g L-karnitínu. Orgány a bunky s vysokými nárokmi na energiu – srdce, pečeň, svaly, bunky imunitného systému, ľadviny, mozog, nervy, spermie – majú veľmi vysokú hladinu L-karnitínu a bez dostatočného prísunu nemôže byť ich funkcia dostatočná.

Účinnosť L-karnitínu ako spaľovača na organizmus

- získava energiu z tukov - podporuje a zvyšuje výdrž pri športových výkonoch - dôležitý pri rekonvalescencii - zabezpečuje prísun energie do srdca a buniek imunitného systému - zabraňuje rýchlemu nástupu únavy pri námahe.

Ktoré jedlá obsahujú L-karnitín?

L-karnitín je súčasťou každodennej stravy. Obsahuje ho tmavé mäso / jahňacina, hovädzina, zverina/. Ryby, hydina, mlieko, rastlinné produkty obsahujú veľmi malé množstvo L-karnitínu. V priemere v strave prijmeme 30 – 300mg L-karnitínu denne.

Zverina, hovädzina 1000-2200 mg/kg
Bravčové, králičie 200-300 mg/kg
Hydina 60-300 mg/kg
Ryby 60-200 mg/kg
Klobása 10-200 mg/kg
Mlieko, syr, mliečne výrobky 10-100 mg/kg
Huby 10-50 mg/kg
Ovocie, zelenina, oriešky, obilie 0-10mg/kg

Môže si naše telo samo vytvoriť L-karnitín?

L-karnitín je látka, ktorá sa v tele vyskytuje prirodzene a telo si je schopné vytvoriť len malé množstvo. Na produkciu L-karnitínu telo potrebuje aminokyseliny /lyzín a methionín/, vitamíny / C, B6, B12, B3, kyselina listová/ a stopové prvky /železo/. Nedostatočný prísun hociktorej látky obmedzuje tvorbu L-karnitínu. Na tvorbu L-karnitínu naviac potrebuje telo mobilizovať L-lyzín, čo je vo svaloch viazaná aminokyselina. Telo musí rozložiť až 30 g svalovej hmoty, aby vytvorilo 1g L-karnitínu. Preto telo radšej uspokojuje svoju potrebu L-karnitínu zo stravy, aby tomu zabránilo.

Význam L-karnitínu pre organizmus

Zvýšený príjem L-karnitínu môže mať pozitívny vplyv na telesnú kondíciu a zdravie. Dostatočný príjem L-karnitínu je zvlášť dôležitý pri fyzickej námahe a situáciách, ako napr. stres, únava, tehotenstvo, kojenie, starnutie, vegetariánstvo, nevyvážená strava, diéty na chudnutie.

Kto by mal užívať L-karnitín?- športovci výkonnostní aj rekreační- ľudia pri redukčnej diéte- muži i ženy, starší ľudia - vegetariáni- diabetici- ľudia, ktorí si chcú udržať lepšie zdravie.

Prínos L-karnitínu pre športovca

L-karnitín je zvlášť dôležitý pri udržiavaní výkonnosti športovcov. L-karnitín môže zabrániť zužovaniu ciev, spôsobené fyzickou námahou, čím sa zlepšuje krvný obeh a zásobovanie svalov kyslíkom. Výkonnosť a vytrvalosť športovcov sa zlepší a svaly sú lepšie chránené pred zranením. Športovec môže dlhšie trénovať a únava svalov bude menšia. Nedávne štúdie ukázali, že L-karnitín skracuje dobu zotavenia po intenzívnom zaťažení a zlepšuje výkonnosť po opakovanej námahe. To platí nielen pre výkonnostných športovcov, ale hlavne pre rekreačných športovcov. Bolesť svalov tzv. svalovicu, ktorú mnoho ľudí po namáhavej činnosti cíti, je možné užívaním L-karnitínu podstatne zmenšiť, čo športovcovi umožní ďalej naplno trénovať. Okrem toho L-karnitín podporuje spaľovanie tukov, znižuje odbúravanie aminokyselín, podporuje syntézu bielkovín a vytváranie hmoty hladkého svalstva. Pre všetkých športovcov predstavuje L-karnitín akýsi vnútorný tréningový program. Podporuje trvalú radosť z fyzickej činnosti a uľahčuje prechod do fázy s vyššou intenzitou. Taliansky národný tím používal L-karnitín počas MS v roku 1982 v Španielsku a stal sa majstrom sveta.

L-karnitín a doping

L-karnitín nie je doping. Je to prírodná látka, ktorá sa nachádza v strave a pomáha športovcom pokryť zvýšené nároky na výkonnosť. L-karnitín sám o sebe nezvyšuje výkonnosť špičkovým športovcom nefyziologickou cestou, tzn, že nie je na zozname zakázaných stimulantov.

Ako schudnúť? L-karnitín vám pomôže efektívne sa zbaviť podkožného tuku

L-karnitín môže významne pomôcť pri dlhodobom riadení telesnej hmotnosti v rámci zdravotného programu alebo programu zvyšovania fyzickej kondície. Štúdie ukazujú, že kombinácia L-karnitínu ako potravinového doplnku a zníženie kalorického príjmu, najlepšie v spojení s fyzickou aktivitou, vedie k úprave hmotnosti. Bolo dokázané, že L-karnitín urýchľuje spaľovanie tukov z potravy. Ak je L-karnitin konzumovaný súčasne s tukmi, spaľujú sa rýchlejšie a v tele sa ich menej usadí. L-karnitín znižuje nepriaznivú hladinu lipidov v krvi. Okrem toho bolo u zvierat dokázané, že L-karnitín zmenšuje pocit hladu a umožňuje znižovanie príjmu potravín.

Základné príznaky nedostatku L-karnitínu

Príznaky nedostatku L-karnitínu nie sú vždy rovnaké a dosť ťažko je ich rozpoznať. Môžu byť nasledovné:- únava/vyčerpanosť: rezervy tukov nie je možné dostatočne premeniť na energiu

- znížený telesný výkon: fyzická kondícia môže byť znížená z dôvodu nedostatočného prísunu L-karnitínu- narušený metabolizmus tukov, ukladanie tukov v tkanivách, namiesto tukov sa na tvorbu energie používa bielkovina. Tým sa môže spomaliť chudnutie pre redukčných diétach.

Užívanie a dávkovanie L-karnitínu

L-karnitín je najlepšie používať ráno, pri obede a skoro poobede, rovnako ako vitamíny. Nedoporučuje sa užívať večer pred spaním, pretože zvýšená dávka môže viesť k vyššej aktivite a zvýšeniu bdelosti. Užívanie veľkého množstva L-karnitínu po 20,00 hod môže narušiť zaspávanie.

L-karnitín by sa mal užívať v malých dávkach 500-1000mg, pri jedle alebo po ňom. Ako súčasť redukčných diét, v tehotenstve, u vegetariánov a športovcov sa môžu užívať až 3-5 g denne ako potravinový doplnok. V praxi športovci pred súťažou zvyšujú dávku až na 3-5 g denne.

Predávkovanie L-karnitínom

L-karnitín je vo vode rozpustná látka a nadbytočné množstvo sa vylúči ľadvinami do moču, rovnako ako vitamíny, rozpustné vo vode.

Bezpečnosť L-karnitínu

L-karnitín sa nachádza aj v strave, hlavne v tmavom mäse. L-karnitín je teda bezpečný a môže sa užívať dlhodobo, mesiace aj roky bez akýchkoľvek vedľajších účinkov. Pri veľmi veľkom množstve sa môže prejaviť hnačka. Dávka 3 g denne takéto príznaky nevykazuje.

2 formy L-karnitínu

Okrem L-karnitínu, ktorý sa vyskytuje v prírode, sa chemickou syntézou sa vytvára jeho neprírodný zrkadlový obraz, známy ako D-karnitín, organizmom nevyužiteľný.


Diskusia


Katka 12. 07. 2018, 18:54

Zdravim.mam intoleanciu lepku.mozemL karnitin pit?

Andrea Hudcovicová Administrátor 12. 07. 2018 | 18:54

Dobrý deň Katik, intolerancia na lepok nie je kontraindikáciou L-Karnitínu, môžete ho smelo užívať :)

Pekný deň vám prajem, Andrea Hudcovicová

Anna 15. 01. 2018, 19:09

Užívaním L karnitínu znížim hladinu cholesterolu v krvi a odstránim celulitídu?

Jožo 26. 06. 2017, 11:33

Zdravim, liecim sa na vysoky krvny tlak. Chcel by som sa opytat ci je vhodne uzivat L-Karnitin na redukciu hmotnosti. Dakujem

Želmíra Komorechová Administrátor 26. 06. 2017 | 11:33

Dobry den, ano mozete uzivat L-karnitin. Odporucame sa vsak vo vasom pripade, pokial sa liecite na hypertenziu poradit so svojim lekarom. 

Rudo 25. 06. 2017, 09:41

Zdravím,.nedávno som si kupil l-carnitine 100 000 liquid od biotech usa .... Môžem sa spýtať na dávkovanie? Či iba tých 30 minút pred treningom ? Ďakujem

Želmíra Komorechová Administrátor 25. 06. 2017 | 09:41

Dobry den, nevieme sa vyjadrit na k vasej otazke, nakolko to nie je nas vyrobok. Odporucame sa drzat davkovania, ktore vyrobca uvadza na etikete.

Tibor 16. 03. 2017, 13:31

Dobry den Mam sklerozu multiplex,co znamena malo pohybu,ochabujuce svalstvo,priberanie,unava....Myslite,ze L-karnitin by som mohol uzivat ? DAKUJEM ZA ODPOVED.

Želmíra Komorechová Administrátor 16. 03. 2017 | 13:31

Dobry den Tibor, 

v pripade vasej diagnozy mozete uzivat L-carnitin 1 az 2 gramy. Je to aj energia pre srdce, no je dobre zakomponovat aj pohyb aspon do takej miery ako vam to vas zdravotny stav dovoli. 

Referencie a články

Na nás sa môžete spoľahnúť. Kompave môžete veriť.

Benefity

Výroba výživových doplnkov spĺňa najprísnejšie európske smernice - systém riadenia kvality podľa STN EN ISO 22000:2005 a kontrolný systém HACCP. Pri nákupe výrobkov v našom e-shope poskytujeme zákazníkom vernostné body, dopravu zadarmo nad 100 EUR a rýchle dodanie, nakoľko sme priamo výrobcom produktov.

Poskytujeme kvalitné a pohotové odborné poradenstvo pre našich zákazníkov

Odborné poradenstvo

Našim produktom rozumieme a preto vám vieme ponúknuť odborné informácie a poradenstvo v článkoch, recenziách a videách. Samozrejme vám radi odpovieme na vaše otázky spojené s užívaním našich výživových doplnkov tak, aby ste boli maximálne spokojní.

Naši úspešní športovci a tváre Kompavy.

Kompava Sponzoring

Naše výživové doplnky používajú profesionálni aj hobby športovci z rôznych športových odvetví, sú s nimi maximálne spokojní a dôverujú im. Sponzorujeme nielen samostatných športovcov - či už z kulturistiky, silového trojboja, triatlonu, cyklistiky, volejbalu, vodných športov, ale aj futbalový klub FK Senica.