Ochorenia spôsobené nedostatkom vápnika
Ochorenia spôsobené nedostatkom vápnika

Ochorenia spôsobené nedostatkom vápnika

Ochorenia spôsobené nedostatkom vápnika

Vápnik (kalcium) patrí medzi najdôležitejšie a najhodnotnejšie minerály ľudského organizmu. Je základnou stavebnou zložkou kostí a zubov. 99% vápnika sa nachádza práve v kostnom tkanive a chrupe, zvyšok je v mäkkých tkanivách a v krvi. Vápnik v tele plní dôležité funkcie pre činnosť buniek, svalov – svalové kontrakcie,  nervov – prenos nervových impulzov a zrážanie krvi. Zlúčeniny vápnika ovplyvňujú činnosť srdca a celého kardiovaskulárneho systému.

V ľudskom organizme synergicky funguje s horčíkom, fosforom, vitamínmi D a K. Táto kombinácia je dôležitá pre správnu funkciu a vstrebávanie. Je potrebné vápnik pravidelne dopĺňať, najlepšie stravou bohatou na vápnik. Medzi najbohatšie zdroje vápnika, prirodzene sa nachádzajúce v strave, patria mliečne výrobky (tvrdé syry, mlieko, tvaroh, parmezán), mak, vlašské a lieskové orechy či mandle.

Ako dopĺňať vápnik?

Medzi proteínovými výživovými doplnkami sú proteíny, ktoré majú vysoký obsah vápnika. Je to micelárny kazeín. Proteín Micellar Casein je pomaly vstrebateľný proteín vhodný pred spaním. Navyše je obohatený o horčík a vitamín D3 pre dokonalé využitie vysokej hodnoty vápnika, ktorý je prirodzene obsiahnutý v tejto forme bielkoviny. Jedna dávka tohto chutného proteínu obsahuje dennú doporučenú dávku vápnika - 753 mg v 1 dávke (30 g). Pre porovnanie - 100 g tvrdého syra má cca 830 mg vápnika. Výborná informácia pre športovcov, ktorí chcú regenerovať, a zároveň ochrániť svoje svaly, ale aj kosti.

Obľúbený ženský koktail Bodyfit obsahuje celú polovicu dennej dávky vápnika - 404 mg v 1 dávke. Tento proteínový nápoj bol špeciálne vyvinutý pre potreby ženského organizmu. Obsahuje kvalitný zdroj bielkovín s vyváženým spektrom aminokyselín, navyše obsahuje iba 1 % tukov a má nízku kalorickú hodnotu (90 kcal). Deti a dospievajúci si môžu množstvo odporúčanej dennej dávky vápnika zvýšiť chutným jahodovým dezertom.

Jami dezert patrí medzi zdravé maškrty pre deti od 5 rokov. Svojím výnimočným zložením a vďaka skvelej chuti poteší nielen malých športovcov. Nájdete v ňom vyvážený pomer bielkovín, sacharidov i zdravých tukov, ktoré doplnia výživné látky nevyhnutné ku každodennému zdravému fungovaniu. Rovnako v ňom okrem vitamínov nájdete aj vápnik z micelárneho kazeínu. V jednej dávke jahodového JAMI dezertu sa nachádza až 280 mg vápnika (denná dávka u detí je 500 – 1200 mg). Príprava je veľmi jednoduchá, stačí nasypať do šejkra, pridať vodu (alternatívou je mlieko alebo rastlinné mlieko) zatrepať a tuhý dezert je na svete do 2 minút. Navyše tak získate nutrične bohatý a veľmi chutný dezert.

Potraviny bohaté na vápnik

Prejavy nedostatku vápnika

Ak má organizmus dlhodobý nedostatok vápnika, začne ho čerpať z vlastných kostí. Ak sa tento stav nezmení, môže sa rozvinúť až na ochorenie typické pri nedostatku vápnika - osteoporózu.

Osteoporóza, je známa aj ako „tichý zlodej kostí“ a jej vznik býva podmienený vekom, metabolickými a genetickými faktormi, či rôznymi druhotnými ochoreniami. Dokonca môže vzniknúť po poúrazových traumatických stavoch (zlomeniny kostí), najmä keď sa v rehabilitačnom procese podcení výživa a regenerácia.

Pri tomto ochorení je veľmi dôležité dopĺňať vápnik stravou bohatou na obsah vápnika (ako je napísané vyššie). Výborné je doplniť stravu aj správnymi výživovými doplnkami. Ako chutná náhrada vápnikových tabletiek môže byť proteínový nápoj Micellar Casein alebo Bodyfit. Vhodné je začať aplikovať zdravý pohyb.

Ak má organizmus dlhodobý nedostatok vápnika, začne ho čerpať z vlastných kostí.

Výživový doplnok, ktorý svojím zložením minerálov a vitamínov pomáha pri prevencii a liečbe osteoporózy je Fytosoja Osteo. Vďaka svojmu zloženiu bohatému na izoflavóny (prirodzené antioxidanty) pomáha predchádzať osteoporóze a rednutiu kostí. Izoflavóny pomáhajú regulovať hormonálnu rovnováhu v organizme žien v období menopauzy, pozitívne pôsobia na srdce a kosti, zabraňujú odbúravaniu kostnej hmoty a zlepšujú ich mineralizáciu. Zloženie produktu Fytosoja Osteo je obohatené aj o vitamín D a K2 práve kvôli lepšiemu vstrebávaniu vápnika.

Medzi ďalšie príznaky nedostatku vápnika patrí zvýšená hladina cholesterolu, zubný kaz, zápalové ochorenia, svalové kŕče, nervozita, duševné ťažkosti, zvýšená lámavosť nechtov a suchá pokožka.

Okrem dlhodobého nedostatku vápnika môže dôjsť aj k nebezpečnejšiemu javu - náhlemu nedostatku, kedy je hladina vápnika v krvi nízka. V takomto prípade na vine nie je nevhodná strava, ale niektoré lieky alebo chorobné stavy. Prejavy sú väčšinou značne závažné, s nutnosťou hospitalizácie. Takéto stavy sa prejavujú mravčením v prstoch, svalovými kŕčmi a záchvatmi, poruchami srdcového rytmu až stratou vedomia. Príjem vápnika preto rozhodne netreba podceňovať.

Kto by si mal dať pozor na nedostatok kalcia (vápnika)

V prvom rade sú to najmä starší ľudia, u ktorých sa kostná hmota rýchlejšie odbúrava ako tvorí. Ďalej sú to ženy po menopauze alebo ženy v produktívnom veku, u ktorých absentuje menštruácia. Ďalšou ohrozenou skupinou sú ľudia trpiaci rôznymi intoleranciami na laktózu a alergiami na mlieko, vegáni, ktorí neprijmú vápnik z mliečnych výrobkov. Veľké nároky na príjem vápnika majú deti, mládež a dospievajúci, ktorým ešte rastú kosti. Pozor na nedostatok vápnika si musia dať aj budúce mamičky, pretože zatiaľ nenarodené dieťa čerpá vápnik hlavne z ich kostí a zubov.

Stará pani, ktorú bolí chrbát

Prevencia ochorení spojených s nedostatkom vápnika

  • Dodržiavať dennú doporučenú dávku vápnika, ktorá je bezpečná a závisí od veku, pohlavia a váhy. U dospelých ľudí to je 800 - 1200 mg. Pre porovnanie - 100 g tvrdého syra má cca 830 mg vápnika. Proteín Micellar Casein obsahuje 753 mg v 1 dávke (30 g).
  • Pohyb pomáha zabudovávať vápnik do kostí. Čím viac sa budete hýbať za mlada, tým menej problémov budete mať na starobu.
  • Nezabúdajte aj na čerstvý vzduch a slnečné lúče, ktoré vám vytvárajú v tele vitamín D, ktorý je nevyhnutný na zabudovanie vápnika do kostí.