Ochorenia spôsobené nedostatkom vápnika

Ochorenia spôsobené nedostatkom vápnika

Vápnik patrí medzi najdôležitejšie a najhodnotnejšie minerály ľudského organizmu. Je základnou stavebnou zložkou kostí a zubov. V ľudskom organizme plní dôležité funkcie pre činnosť buniek, svalov – svalové kontrakcie,  nervov – prenos nervových impulzov, zrážanie krvi.

Zlúčeniny vápnika ovplyvňujú činnosť srdca a celého kardiovaskulárneho systému.

V ľudskom organizme synergicky funguje s horčíkom, fosforom, vitamínmi D a K. Táto kombinácia je dôležitá pre správnu funkciu a vstrebávanie. Je potrebné vápnik pravidelne dopĺňať najlepšie stravou bohatou na vápnik. Medzi najbohatšie zdroje vápnika patria mliečne výrobky (tvrdé syry, mlieko, tvaroh, parmezán), mak, vlašské a lieskové orechy, mandle, dokonca aj medzi proteínovými výživovými doplnkami je proteín, ktorý má vysoký obsah vápnika. Je to micelárny kazeín. Jedna dávka tohto chutného proteínu obsahuje dennú doporučenú dávku vápnika. Výborná informácia pre športovcov, ktorí chcú regenerovať, ochrániť svoje svaly, ale aj kosti.

 

Pri dlhodobom nedostatku vápnika organizmus začne vápnik čerpať z vlastných kostí. Ak sa tento stav nezmení môže sa rozvinúť až na ochorenie  „ tichý zlodej kostí „ - osteoporózu.

Osteoporóza a jej vznik býva podmienený vekom, metabolickými a genetickými faktormi, rôznymi druhotnými ochoreniami. Dokonca môže vzniknúť po poúrazových traumatických stavoch (zlomeniny kosti), hlavne keď sa v rehabilitačnom procese podcení výživa a regenerácia.

Pri tomto ochorení je dôležité dopĺňať vápnik stravou ako je napísané vyššie, prípadne použiť výživové doplnky ako je chutná náhrada vápnikových tabletiek Micellar Casein a začať aplikovať zdravý pohyb.

Medzi ďalšie prejavy a ochorenia z nedostatku vápniku patrí zvýšená hladina cholesterolu, krivica, zubný kaz, zápalové ochorenia, svalové kŕče, nervozita, duševné ťažkosti, zvýšená lámavosť nechtov a suchá pokožka.

 

Ako prevenciu týchto ochorení je potrebné

  • Dodržiavať dennú doporučenú dávku vápnika, ktorá je bezpečná a závisí od veku, pohlavia a váhy. U dospelých ľudí to je 800-1200 mg, pre porovnanie, 100 g tvrdý syr má cca 830 mg vápnika. Micellar Casein obsahuje 753 mg v 30 g 1 dávke.
  • Pohyb pomáha zabudovávať vápnik do kostí. Čím viac sa budete hýbať za mlada, tým menej problémov budete mať na starobu.
  • Nezabúdajte na čerstvý vzduch a slnečné lúče, ktoré vám vytvárajú v tele vitamín D, ktorý je nevyhnutný na zabudovanie vápnika do kostí.

 

Dipl. fyzio. Martin Minárech

Tréner 3. triedy fitness, kulturistiky a silového trojboja

Štítky:

Kompava spol. s r.o., Piešťanská 1202/44, Nové Mesto nad Váhom 91501, +420 602 426 550, objednavky@kompava.sk
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info