Ako zabrániť nedostatku energie pri vytrvalostných športoch?
Ako zabrániť nedostatku energie pri vytrvalostných športoch?

Ako zabrániť nedostatku energie pri vytrvalostných športoch?

Ako zabrániť nedostatku energie pri vytrvalostných športoch?

Na vykonanie každého jedného pohybu potrebuje telo energiu. Tá sa môže získavať z rôznych zdrojov, predovšetkým ale z tukov a sacharidov. To, po ktorom zdroji energie začne telo siahať, závisí aj od intenzity výkonu. Pri nižšej intenzite si telo vystačí aj s pomalšou energiou z tukov, čím je ale intenzita vyššia, tým viac musí zapájať rýchlejšie zdroje energie a tými sú hlavne sacharidy.

Či už beháte maratóny, bicyklujete alebo sa venujete profesionálne iným vytrvalostným športom, telo na pohyb jednoducho potrebuje dostatok energie. Na začiatku pohybovej aktivity to vôbec nie je problém, lebo telo má dostatok energetických zásob, ale s pribúdajúcimi minútami, až hodinami, to môže byť zásadný limitujúci faktor. Môžete mať natrénované koľko len chcete, nedostatok energie môže výrazne znížiť váš výkon, až ho úplne znemožniť.

Vedeli ste, že nedostatok sacharidov znižuje výkonnosť?

V optimálnom prípade sa telo snaží maximum energie využívať z tukov a to, čo nestíha pokryť z tukov, zoberie si zo zásobného glykogénu (nachádza sa vo svaloch a v pečeni), čo je v podstate uložená energia zo sacharidov. Tuky si predstavte ako tlejúce uhlie (pomaly, ale dlhodobo vydáva teplo) a sacharidy (teda glykogén) ako keby ste do toho uhlia priliali trochu benzínu. Prudko to vzbĺkne, ale len na krátku chvíľu. Tak to funguje aj v našom tele.

Pri nízkej intenzite nám stačí aj to „uhlie“ (tuky) a čím sa intenzita zvyšuje, tým viac telo prilieva „benzínu“ (sacharidov). Problém je v tom, že zatiaľ čo „uhlie“ (tuky), nám vydržia hodiny až desiatky hodín, „benzín“ (glykogén) sa dokáže spáliť pri vysokej intenzite už aj za jednu hodinu. Ale naopak, „benzín“, teda sacharidy sa dajú, v porovnaní s tukmi, podstatne ľahšie doplniť aj počas aktivity.

Ak počas výkonu pociťujete nedostatok energie, či svalovú únavu a potrebujete „natankovať”, hlavným zdrojom energie sú v prvom rade sacharidy – cukry.

Jednoduché cukry (monosacharidy) sú dostatočne malé na to, aby sa ľahko vstrebali cez telové membrány a prenikli do buniek. Telové bunky biochemickou reakciou zmenia cukry na ATP - molekulu, z ktorej väzieb sa uvoľňuje už čistá energia. Monosacharidy sú pre telo pri športe veľmi vítaná zložka potravy, pretože predstavujú praktický a okamžitý zdroj energie.

  • Ideálne na rýchle doplnenie energie.
  • Predstavujú pre telo rýchly, ale krátkodobý zdroj energie.
  • Predstavujú energiu aj pre mozog – odďaľujú mentálnu únavu.
  • Pri ich úplnom nedostatku telo čerpá energiu zo zásob bielkovín.

Zložené cukry (bisacharidy, oligo a polysacharidy) – sú tvorené dvoma (bi) a viacerými (oligo a poly) monosacharidmi. Telo si ich musí najprv rozložiť na jednoduché cukry, a preto sa vstrebávajú pomalšie. Výhoda je, že energia z nich vám vydrží podstatne dlhšie a nerozkolíšu metabolizmus (prudké zvýšenie hladiny cukru a vyplavenie inzulínu). Treba ale počítať s tým, že citeľný nástup energie nie je tak rýchly a intenzívny ako pri jednoduchých sacharidoch. Pri dlhotrvajúcom výkone je optimálnejšie podávať pravidelne zložené cukry.

Na otázku: Ako doplniť energiu? Je relatívne ľahká odpoveď: Ak potrebujete rýchly a okamžitý zdroj energie - siahnite po jednoduchých (rýchlych) cukroch. Ak potrebujete pravidelný zdroj energie dlhšiu dobu - zamerajte sa na zložené cukry.

Mnoho energetických gélov a tyčiniek predstavuje práve optimálnu kombináciu jednoduchých a zložených cukrov.

Doplňte si energiu a nakopnite sa pomocou tých najlepších výživových doplnkov od slovenského výrobcu:

K-4 Power energetický gél:

  • Vyšší a ľahší výkon, dlhšia vytrvalosť.
  • Okamžitý príjem energie počas športového výkonu.
  • Ideálne pri maximálnom nasadení (preteku).
  • Zvýšený obsah minerálov proti svalovým kŕčom.
  • Obsahuje aminokyseliny podporujúce vytrvalostný výkon.
  • Obsahuje prírodný kofeín a taurín na zlepšenie mentálnej výkonnosti.

3 Energy Bar:

  • Spoľahlivá energia na každú vytrvalostnú aktivitu.
  • Chutná a praktická energetická tyčinka.
  • Ideálna na dlhé vytrvalostné tréningy.
  • Rýchly zdroj energie.
  • Obohatená o účinné látky podporujúce výkon a výdrž.

Premium Energy:

  • Unikátna energia na dlhotrvajúcu záťaž.
  • Pomalší nástup účinku, ale dlhotrvajúci.
  • Nezvyšuje prudko hladinu cukru v krvi.
  • Stabilná, dlhotrvajúca energia.
  • Najmä pre dlhé vytrvalostné aktivity s nižšou intenzitou.
  • Maximálne podporuje súbežné spaľovanie energie z tukov.

K4 Power tabletky na energiu:

  • Maximálny výkon a výdrž.
  • Naštartovanie organizmu pred pretekom a počas preteku.
  • Silná psychická aj fyzická podpora výkonu.
  • Doplnenie potrebnej energie pre organizmus v najťažších momentoch záťaže.
  • Unikátne spojenie TaurínuArginínuThermofitu, aminokyseliny BCAAL-Karnitínu.

Otestovali sme za Vás doplnky výživy na energiu:

Som nadšencom cykloturistiky. Moje telo potrebuje veľa energie, preto mi nikdy nechýbajú v batohu energetické gély K-4 Power od Kompavy. Sú pre mňa rýchlym zdrojom energie a vďaka množstvu minerálov hydratujú organizmus. Je to môj verný spoločník, bez ktorého nejdem do terénu.

Michaela Minárechová

K-4 Power - energetický gél je pre mňa srdcová záležitosť. Stál som pri jeho vývoji, testoval som ho a teraz si bez neho neviem predstaviť žiadne preteky. Unikátne zloženie, praktické balenie a hlavne rýchly prísun energie, ktorý sa dostaví po užití K-4 Power je ako lavína, pred ktorou sa nič nezastaví.

Peter Hertl, Majster Európy v terénnom triatlone (2010), víťaz seriálu HERTL SPORT EXTREME TOUR 2014

K4 power gel je ideálne energetické, fyzické a aj psychické nakopnutie na posledných 20-30 minút preteku. K4 power tablety zase predstavujú optimálnu predpretekovú kombináciu prírodných stimulantov. Nepotrebujem na preteky so sebou nosiť 4-5 rôznych produktov, hneď mám všetko namiešané v jednej malej krabičke. Ak pretek trvá viac ako 2 hod, niekedy v polovici si dám druhú dávku „počas“, resp. počas dlhých pretekov cca každé dve hodiny. Keď za asi 20 minút začnú účinkovať, hneď to cítim a je to ako druhý dych. Pri dlhých pretekoch typu Oravaman (5 hod), Attack triathlon (9 hod) sa mi osvedčilo počas cyklistiky 1-2 dávky proteínu Premium Energy. Nezaťažil som tak žalúdok množstvom gélov od úvodu, tie som si nechal až na záver cyklistiky a na beh.

Tomáš Jurkovič, Majster Sveta v zimnom triatlone 2019