Fakty o výžive

Fakty o výžive
  • Škodlivé tuky

Škodí len priveľa tukov. Platí pravidlo, všetkého veľa škodí. Zdravému človeku, ktorý sa dokáže stravovať striedmo, prospieva optimálna spotreba tukov– 1/3 živočíšnych tukov z mlieka, mäsa a rýb a 2/3 rastlinného pôvodu rastlinného z olív, orechov a semienok. Ďalej pozor na úpravu jedál na tukoch hlavne tých rastlinných. Prehriatím rastlinných tukov dochádza k zmene ich chemického zloženia, vytvárajú sa voľne radikály a stávajú sa škodlivé pre organizmus.

  • Rakovinotvorné éčka 

Toto tvrdenie nie je vždy pravdivé. Väčšina éčok sú prírodné prídavné látky. Dodávajú sa do potravín na zvýraznenie chuti, farby, arómy, zníženie či zvýšenie sladkosti, kyslosti, zahustenie, stabilizovanie a podobne. Za podozrivé sa však považujú napríklad dusičnany či dusitany, ale aj iné konzervačné látky, ktoré prešli testami len na zvieratách a následne boli zaradené do výrobkov. Problémom pritom je, že imunita každého z nás je iná, čo vysvetľuje, prečo po konzumácii niektorých éčok niektorí ľudia reagujú alergicky.

  • Minerálky nie sú zdravé

Najzdravším nápojom je čistá alebo stolová voda. Minerálky so zvýšeným obsahom solí, je vhodné striedať medzi sebou a so stolovými vodami. Minerálky možno hodnotiť ako zdravé aj škodlivé. Napríklad minerálky, ktoré obsahujú viac sodíka, sa neodporúčajú pri vysokom krvnom tlaku, ale sú zasa vhodné pri nadmernom potení...

  • Tmavé pečivo je celozrnné

Len podľa farby sa rozhodovať nemôžeme. Tmavé pečivo môže byť biele, dofarbené napr. karamelom, či pražením obilia. Skutočné celozrnné pečivo nemusí byť výrazne tmavé. Ale narozdiel od obyčajného, obsahuje viaceré nutričné živiny z obalov i klíčkov obilia (napr. vitamíny B, E, vápnik, fosfor, horčík a železo).

  •  Vajíčka sú zlé

Je to už prežitý názor. Jedno vajce denne určite neuškodí, pretože obsahuje lecitín, ktorý je prevenciou proti upchatiu ciev. Navyše obsahuje vitamín B12, ktorý pozitívne vplýva na nervový systém.

  • Nejesť minimálne hodinu pred spaním, alebo nejesť po 18. hodine

Je dôležité, čo na večeru zjete. Pohár mlieka môžete vypiť hodinu pred spaním. Keď si však dáte guľáš, nechoďte spať skôr ako o 3–4 hodiny. Posledné jedlo si treba dôkladne naplánovať s ohľadom na čas vášho spánku a samozrejme jeho stráviteľnosť a energetickú hodnotu. Ak totiž pôjdete spať hladní, spravidla sa vám nepodarí zaspať a nakoniec predsa len siahnete po niečom a telo sa dostane do katabolizmu, siahne po svalovej hmote ako zdroji energie.

  • Z proteínov sa priberá 

Áno je to správne tvrdenie ak pri tom vykonávate silové cvičenie, pretože proteíny sú zložené z aminokyselín a tie sú stavebnými látkami na tvorbu aktívnej, t.j. svalovej hmoty. Avšak nedochádza pri ich konzumácii k priberaniu tuku. Pred spaním je vhodnejší proteínový nápoj s vysokým obsahom bielkovín a minimom sacharidov, ako jedlo z chladničky.

Kompava spol. s r.o., Piešťanská 1202/44, Nové Mesto nad Váhom 91501, +420 903 473 211, objednavky@kompava.sk
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info