Energetický výdaj - výpočet, príklady 26. 02. 2015

Energetický výdaj (EE energy expenditure) - spotreba sacharidov

Množstvo energie, ktoré človek za deň spotrebuje sa nazýva denný energetický výdaj. Toto číslo sa spravidla uvádza v kilokalóriách (kcal), alebo kilojouloch (kJ). 1 kJ = 1 kcal . 4,1868 Energetický výdaj predstavuje súčet energie potrebnej k udržaniu základných životných pochodov (BMR), energie uvoľnenej vo forme tepla pre príjem potravy (TEF - termický efekt potravy), energie potrebnej na termoreguláciu a energiu potrebnú na fyzickú a duševnú prácu. EE= MBR+TEF + termoregulácia + práca Hodnota bazálneho metabolizmu bude závisieť od troch základých faktorov. Prvým z nich je vek človeka. Najväčšie nároky na túto zložku denného výdaju majú jedinci vo vývoji a naopak najmenší starí ľudia. Dá sa preto povedať, že s pribúdajúcimi rokmi by sa mal zmenšovať aj príjem energie, v opačnom prípade treba rátať s priberaním.

Vek bazálny. met. kJ.kg-1 bazálny. met. kcal.kg-1
Deti 6-10 rokov 300-340 70-80
Deti 11-14 rokov 250-300 60-70
Mládež 15 - 18 rokov 170-220 40-50
Dospelí do 60 rokov 110-150 25-35
Dospelí nad 60 rkov 80-100 20-24

Najväčšie riziko hrozí ženám, pretože ich bazálny metabolizmus je asi o 5 – 10 % menší ako u mužov. Pohlavie je tak druhým významným faktorom podieľajúcim sa na výške bazálneho metabolizmu. Tretím faktorom je veľkosť povrchu tela. Veľkí ľudia viac jedia, pretože majú aj väčší energetický výdaj. Existuje aj štvrtý faktor a ním je individuálna osobitosť metabolizmu tela človeka.

Vo významnej miere dokáže bazálny metabolizmus zvýšiť teplota okolitého prostredia. Čím je teplota okolia vyššia, alebo naopak nižšia, rastú aj nároky na termoreguláciu.

Spotrebu energie pri denných činnostiach nie je ľahké vypočítať. Treba sem zahrnúť úplne všetky činnosti a dĺžku ich vykonávania v priebehu dňa. Nasledujúca tabuľka zohľadňuje pohlavie a typ zamestnania človeka:

Muži Priemer Maximum Minimum
Povolanie kcal / deň kcal / deň kcal / deň
Dôchodca 2330 2810 1750
Úradník 2520 3270 1820
Laborant 2840 2820 2240
Strojársky robotník 2840 3710 2180
Študent 2930 4410 2270
Stavebný robotník 3000 3730 2440
Oceliarsky robotník 3280 3960 2600
Vojak ZS 3490 4100 2990
Roľník 3550 4670 2450
Baník 3660 4560 2970
Drevorubač 3670 4660 2860
Ženy


Dôchodkyňa 1990 2410 1490
Žena v domácnosti 2090 2320 1760
Laborantka 2130 2540 1340
Predavačka 2250 2850 1820
Študentka 2290 2500 2090
Strojárska robotníčka 2320 2980 1970
Pekárka 2510 3390 2200
Roľníčka 2890 3860 2200

TEF - termický efekt potravy- predstavuje energetický výdaj za 3-5 hodín po príjme potravy. Jedná sa o energiu, ktorú musí organizmus vynaložiť na to, aby potravu strávil, vstrebal, transportoval a premenil na využiteľné formy. Vyjadruje sa v % energie z prijatej potravy. Sacharidy 6%, Lipidy 4%, Bielkoviny 30% Je preukázané, že príjem potravy vo viacerých dávkach je spojený s väčším termickým efektom než príjem toho istého množstva stravy v jednom jedle. Tento fakt má dôležitý význam pri chudnutí, kde jedno z hlavných doporučení pri chudnutí, je rozdeliť denný prídel do viacerých porcii. Termoregulácia - Najnižšie nároky organizmu na udržanie telesnej teploty sú asi pri 20 C (ľahký odev). Vyššie i nižšie teploty zvyšujú energetické nároky na termoreguláciu. Pri zníženej teplote sa zvyšujú energetické nároky na aktiváciu metabolických pochodov a svalového stresu. Pri zvýšenej teplote je zvýšený energetický výdaj energie potrebný pre tvorbu potu. Energetické nároky na termoreguláciu sa pohybuhú od 5-15% z celkového energetického výdaja. Práca - pri práci je energetický výdaj potrebný na činnosť kostrového svalstva, aktivity srdca, dýchacieho systému, nervového systému i metabolizmu. Svalová práca zvyšuje energetickú spotrebu až 10-násobne. I fyzická a duševná práca, stres a silné emócie si vyžadujú veľkú dávku energie. S vekom sa energia na prácu znižuje a poväčšine príjem stravy zostáva nezmenený, čo narúša pozitívnu energetickú bilanciu a vedie k vzniku obezity. Športovec by okrem toho mal poznať energetický výdaj svojej pohybovej aktivity. Pomôcť by mu mohla nasledujúca tabuľka. Užitočným pomocníkom sa môže sa stať aj športtester a hodnota srdcovej frekvencie všeobecne.

ČINNOSŤ VÝDAJ ENERGIE
kJ.min-1.kg-1 kcal. min-1.kg-1
Aerobik strednej intenzity 0,431 0,103
Aerobik vyššej intenzity 0,565 0,135
Basketbal 0,577 0,138
Bedminton 0,406 0,097
Beh 8 km/h 0,607 0,145
Beh 10 km/h 0,690 0,165
Beh 12 km/h 0,774 0,185
Beh 16 km/h 1,109 0,265
Bicyklovanie 10 km/h 0,268 0,064
Bicyklovanie 20 km/h 0,418 0,100
Bicyklovanie pretekárske 0,753 0,180
Box 0,929 0,222
Futbal 0,552 0,132
Golf 0,356 0,085
Hokej 0,561 0,134
Chôdza 0,335 0,080
Jazda na koni cvalom 0,573 0,137
Jazda na koni klusom 0,460 0,110
Jazda na koni chôdzou 0,172 0,041
Judo 0,816 0,195
Pádlovanie rekreačné 0,184 0,044
Pádlovanie pretekárske 0,431 0,103
Plávanie znak 0,707 0,169
Plávanie prsia 0,678 0,162
Plávanie kraul 0,653 0,156
Skákanie na švihadle 70/min 0,678 0,162
Skákanie na švihadle 80/min 0,686 0,164
Skákanie na švihadle 125/min 0,740 0,177
Skákanie na švihadle 145/min 0,824 0,197


Vyskúšajte našu glukózu ako rýchlo zdroj sacharidov (energie):


Diskusia

Referencie a články

Ako na krásne tvarovaný zadoček

Ako na krásne tvarovaný zadoček

Bez športu to nejde, no ako vybrať ten najvhodnejší?

Bez športu to nejde, no ako vybrať ten najvhodnejší?

Bez pohybu to nejde! Cvičte min. 30 min a viac, pretože tuk sa spaľuje až po 20 ...

Ryžový proteín

Ryžový proteín

Hráškový proteín

Hráškový proteín

Proteín ako vegán – v akých množstvách a kde sa nachádza?

Proteín ako vegán – v akých množstvách a kde sa nachádza?

Predsúťažné obdobie Kolomana Tótha

Predsúťažné obdobie Kolomana Tótha

Micelárny kazeín vs. Kazeinát vápenatý

Micelárny kazeín vs. Kazeinát vápenatý

Prečo na noc nočný proteín a nie srvátkový?

Prečo na noc nočný proteín a nie srvátkový?

Ochorenia spôsobené nedostatkom vápnika

Ochorenia spôsobené nedostatkom vápnika

Komu sú určené instantné BCAA?

Komu sú určené instantné BCAA?

Chcel som vyskúšať kvalitné doplnky výživy. Siahol som po slovenskej Kompave!

Chcel som vyskúšať kvalitné doplnky výživy. Siahol som po slovenskej Kompave!

Pripravte sa na prémiovú športovú výživu, akú sme tu ešte nemali!

Pripravte sa na prémiovú športovú výživu, akú sme tu ešte nemali!

Dávkovanie BCAA. Ako správne dávkovať tieto aminokyseliny?

Dávkovanie BCAA. Ako správne dávkovať tieto aminokyseliny?

Aké majú účinky aminokyseliny BCAA?

Aké majú účinky aminokyseliny BCAA?

Energetický výdaj - výpočet, príklady

Energetický výdaj - výpočet, príklady

Ako funguje Kreatín Monohydrát? Pred tréningom či po?

Ako funguje Kreatín Monohydrát? Pred tréningom či po?

Ako detoxikovať organizmus po anabolikách?

Ako detoxikovať organizmus po anabolikách?

Čo sú to tuky a mastné kyseliny?

Čo sú to tuky a mastné kyseliny?

Steroidy a ich vedľajšie účinky

Steroidy a ich vedľajšie účinky

Doplnky výživy v príprave na súťaž v kulturistike

Doplnky výživy v príprave na súťaž v kulturistike

Revolučná forma - Kreatín Ethyl Ester

Revolučná forma - Kreatín Ethyl Ester

Zdravé tuky a nenasýtené mastné kyseliny

Zdravé tuky a nenasýtené mastné kyseliny

Steroidy - Beta-blokátory

Steroidy - Beta-blokátory

Využitie tukov v organizme

Využitie tukov v organizme

Rastový hormón a kulturistika

Rastový hormón a kulturistika

Sacharidy a posilňovanie

Sacharidy a posilňovanie

ATP z kreatínu - sila vo svaloch

ATP z kreatínu - sila vo svaloch

L-Glutamín - ideálna aminokyselina na regeneráciu

L-Glutamín - ideálna aminokyselina na regeneráciu

Bezpečné zvýšenie testosterónu? Tribulus terrestris!

Bezpečné zvýšenie testosterónu? Tribulus terrestris!

Anabolizmus/Katabolizmus - dôležité procesy v tele pri cvičení

Anabolizmus/Katabolizmus - dôležité procesy v tele pri cvičení

Ako zvýšiť testosterón?

Ako zvýšiť testosterón?

Čo ste sa najčastejšie pýtali o proteínoch...

Čo ste sa najčastejšie pýtali o proteínoch...

Ako efektívne nabrať svalovú hmotu?

Ako efektívne nabrať svalovú hmotu?

Na nás sa môžete spoľahnúť. Kompave môžete veriť.

Benefity

Výroba výživových doplnkov spĺňa najprísnejšie európske smernice - systém riadenia kvality podľa STN EN ISO 22000:2005 a kontrolný systém HACCP. Pri nákupe výrobkov v našom e-shope poskytujeme zákazníkom vernostné body, dopravu zadarmo nad 100 EUR a rýchle dodanie, nakoľko sme priamo výrobcom produktov.

Poskytujeme kvalitné a pohotové odborné poradenstvo pre našich zákazníkov

Odborné poradenstvo

Našim produktom rozumieme a preto vám vieme ponúknuť odborné informácie a poradenstvo v článkoch, recenziách a videách. Samozrejme vám radi odpovieme na vaše otázky spojené s užívaním našich výživových doplnkov tak, aby ste boli maximálne spokojní.

Naši úspešní športovci a tváre Kompavy.

Kompava Sponzoring

Naše výživové doplnky používajú profesionálni aj hobby športovci z rôznych športových odvetví, sú s nimi maximálne spokojní a dôverujú im. Sponzorujeme nielen samostatných športovcov - či už z kulturistiky, silového trojboja, triatlonu, cyklistiky, volejbalu, vodných športov, ale aj futbalový klub FK Senica.